Tisdagen den 8 november 2016: Förlovning och bouppteckning – en blandad dag


 



Kära dagbok…


Jag tvättar i Motala. 
Det var inte alls så jag hade tänkt att Fästmöns och min åttonde förlovningsdag skulle inledas. Men jag hade inte heller trott att den på eftermiddagen skulle innebära sorgliga, praktiska ting. Det har hänt så mycket ledsamt den senaste tiden och datum som tidigare var glädjens datum har blivit sorgens. Min mamma gick bort på min ex-frus födelsedag. (Ex-frun sörjer jag naturligtvis inte!!!) På min pappas födelsedag var jag hos Fonus Öst och planerade mammas begravning. Och idag, på min åttonde förlovningsdag, är det bouppteckning. För att fira förlovningsdagen hade Anna överraskat med konsertbiljetter till Eva Dahlgren nu på lördag. I stället befinner vi oss då i Motala båda två och det är dagen efter min mammas begravning.

Det är så lite vi vet om livet och döden. Jag önskar att vi tänkte lite mer på det och brydde oss lite mer om dem som står oss nära medan tid är. För en dag finns de plötsligt inte här. Mitt i all min sorg är jag glad över att Anna finns i mitt liv. Även om hon inte är fysiskt vid min sida just idag är hon min bro över mörka vatten. Den bro som leder mig hem. Jag älskar dig, Anna du! Tack för att du ringde så att jag fick ha din lilla röst i örat en stund!

Hjärtkakor med bokstäverna U och A

Sweethearts!

 

Fiskgratäng, bok och tänt ljus

Måndagsmiddag i sällskap av Hyresgästerna och ett tänt ljus.

Det har varit kallt och det har snöat här. Temperaturen har legat neråt fyra minusgrader, men det har känts som tio tack vare den nordliga vinden. Igår var det perfekt att tillaga fiskgratäng i mammas ugn, för efteråt kunde jag ställa upp luckan så att en aning värme spred sig i köket. Jag åt vid köksbordet, med ett tänt ljus och min bok på gång som sällskap. Gratängen var god och det mesta slank ner, fast jag fick lite ont i magen.

Hyresgästerna, boken jag läser, är på över 600 sidor i pocket och får väl därmed klassas som en tegelsten. Den är ganska pratigt skriven och handlingen går långsamt framåt. Kanske är det det eller den lamslående sorgen som gör att jag har svårt att komma in i boken, att jag läser väldigt korta stunder. Idag på morgonen har jag i alla fall läst nån knapp timme, för jag vaknade så väldigt tidigt. Vad gör en i ett hyreshus klockan fyra på morgonen, liksom? Jag är ungefär en tredjedel inne i boken.

Efter maten igår kväll tog jag en promenad, men det var allt annat än skönt. Jag gick med sopor också. Ända ner till sjön pallade jag inte att gå, för där är det kallare än kallast. Det blev därför i princip bara en tur runt kvarterat. Jag noterade att Clark Kent* var mer vit än grå. Det får nog bli en liten tur i kväll med honom så att han startar och får bli lite snöfri också. Det började snöa igen i morse vid niotiden…

Clark Kent, min lille bilman, en grå Toyota Yaris

Clark Kent är mer vit än grå.

 

Träd med gatlykta

Är du där uppe, mamma? Tycker du att jag fattar dåliga och konstiga beslut?

Förutom samtalet från Anna nu på morgonen har de även ringt från Bostadsstiftelsen Platen. Det var en rätt flamsig människa som ringde, men jag lyckades i alla fall förmedla att jag helst inte vill att det är visning den här veckan eftersom det är begravning med mera och jag bor här i lägenheten. Det är helt OK att de går in med huvudnyckel från och med nästa vecka. Strax efter samtalet kom ett sms om att det är visning på måndag förmiddag. Det passar ju bra eftersom vi åker hem till Uppsala på söndag. Då slipper jag vara med om eländet.


Jag undrar vad mamma skulle tänka om allt.
Jag känner mig fortfarande osäker på att hon skulle tycka att gör rätt saker, men nu är det som det är och jag måste fatta alla beslut ensam.

 

 

*Clark Kent = min lille bilman

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Mat, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tisdagen den 8 november 2016: Förlovning och bouppteckning – en blandad dag

  1. Lisa skriver:

    Trots tråkiga omständigheter måste jag ju få Gratulera till dej och Anna ! Ni får fira bättre sen, när det känns lämpligt. Kram.

    Gilla

  2. etuna1 skriver:

    Grattis på förlovningsdagen! Trots tråkiga omständigheter med bouppteckning mm så är ju er förlovningsdag (och kärlek) något som är ett ljus i den annars så mörka tillvaron.
    Jag tror förresten att din svårighet att komma in i ”Hyresgästerna” inte bara beror på din sorg. Jag ska inte försöka påverka din kommande recension men detta är en av de få böcker jag börjat läsa som jag faktiskt inte orkat läsa klart…..

    Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Tack! Det är bara tråkigt att vi inte får vara tillsammans idag.

      Hyresgästerna är lite pratig, men jag brukar fixa pratiga böcker. Till exempel Knausgårds Min kamp är klara favoritböcker!

      Kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

