Måndag morgon den 7 november 2016: Svart och vitt


 



Kära dagbok…

 

Nattljus

Vaken i mörkret.

Det blev en lång natt. Min mage hade blivit så intresserad av mat att jag tog bilen bort till Donken och köpte en kycklingburgare igår kväll. Det var den som orsakade den långa natten, för vid tretiden i morse vaknade jag med magont. Jag låg vaken bra länge i mörkret, för trött för att läsa, men spelade ett par kunskaps- och ordspel på mobilen med andra nattvakna.

Klockan var närmare fem när sömnen äntligen slog ner mig i madrassen. Två timmar senare vaknade jag av att familjen ovanpå hade träskofest eller nåt igen. Jag vet inte vad de håller på med, men det känns som om de är på väg ner hit genom taket ibland. Mamma klagade sällan på sina grannar, fast jag minns att hon sa att hon aldrig fick sova morgonen på grund av dem ovanpå. Jag har varit nära att gå upp och säga ifrån. Nu kan ju varken mamma eller jag råka ut för några större tråkigtheter eller tråkigheter under lång tid som hemmavid om jag gör det. Det är tydligen svårt för små människor att ta en tillsägelse. Större människor har vett att skämmas och skärpa till sig.

Termometer

Igår kväll var det ungefär tre grader kallt ute, men tack och lov över 2 grader varmt inne.

Temperaturen sjönk igår kväll till cirka tre minusgrader. Jag hade sett fel och trodde att det var plus. Tack och lov är mammas lägenhet varm – jag tror att hon betalar extra för nån eller ett par graders påslag. I vart fall är här över 20 grader – till skillnad från hos Fästmön där det bara är runt 18 inomhus! Det är förskräckligt! Jag skulle vägra betala hyra alls då.

Jag tillbringade gårdagskvällen med lite TV, mest för att försöka skingra tankarna som var aningen tunga under söndagen. Vissa dar är kämpigare än andra att ta sig igenom, så jag får använda alla verktyg och knep jag har för att klara mig igenom dem. Det är en väldig tur också att Anna och vännerna Mia och FEM finns, för de håller mig verkligen under armarna just i rätta stunderna. De stunder jag bara vill lägga mig ner på golvet och gråta tills jag utplånar mig själv.

Ibland önskar jag att det fanns fler än Anna, Mia och FEM som bryr sig om sina medmänniskor mer än presidentvalet i USA, som tycks vara så viktigt för en del svenskar. Jag är bara SÅ trött på att se det där fejkade meddelandet från tyska folket till amerikanerna om en av presidentkandidaterna. Om folk bara kunde låta bli att sprida skräp i sociala medier (det betyder inte att jag gillar kandidatens i fråga åsikter) och i stället gå och klappa på en medmänniska som behöver lite omtanke (det måste inte vara jag, det finns många andra)…

Smä utanför mammas käksfönster

Det är lite vitt utanför mammas köksfönster idag.

Det har kommit lite snö i natt och det snöar lite nu, faktiskt, trots att väderappen inte säger att det ska snöa. Som tur är tog jag med mig mina fula, men praktiska svarta Reebokskor. De är varmare än gympadojorna som det blåser rätt igenom. Dessutom putsade jag dem igår liksom bootsen jag ska ha på begravningen.

Till lunch ska jag trampa upp till stan och träffa vännen FEM. Hon jobbar hemifrån idag, men en timmes lunch har hon rätt att ta även då. Jag måste också in till mammas bank för att få ett utdrag inför bouppteckningen i morgon. Mamma hade nån begravningsförsäkring och den kan ha betalats ut på hennes konto. Vidare ska jag posta adressändringen så att mammas post kommer till mig i Uppsala i stället.

FEM och jag ska besöka stans bokhandel, den som en gång i tiden hette Nilssons bokhandel och låg mitt emot kyrkan, i backen upp från kanalen mot centrum. Idag heter den Akademibokhandeln och ligger i en av stans tre gallerior. Jag har två presentkort. Det ena fick mamma i 80-årspresent av mammakusinen B, det andra fick mamma i 81-årspresent av mig. Det är väldigt sorgligt att hon aldrig hann sätta sprätt på dem. Jag hade tänkt föreslå att hon skulle ta med dem till Uppsala i jul så kunde jag skjutsa henne till en bokhandel. Nu blir det inte så. Kanske sätter jag därför själv sprätt på dem idag och hoppas att varken mamma eller mammakusinen B misstycker…

Julen, förresten… Den blir väldigt annorlunda i år… Jag får förstås tillbringa julafton med Anna och familjen, men det är en person som fattas… Och jag inser att det inte hamnar några paket i julstrumpan i år för första gången på 50 år. Mina jultomtar är döda.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Måndag morgon den 7 november 2016: Svart och vitt

  1. Gunilla skriver:

    Det är jobbigt när man inte får sova, hoppas magen lugnar sig så du får mer sömn i natt.

    Jag har också tänkt på att det kommer kännas extra tomt till jul ❤

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja, för jag måste försöka äta nu så jag orkar med tillvaron. Magen får bara lov att vänja sig, liksom. Fast idag blir det fiskgratäng från mammas frys. Det känns snällare än Donken-mat…

      Visst kommer det att kännas extra tomt till jul! Mamma skulle ju dessutom ha kommit till mig, men hade inte hunnit ansöka om riksfärdtjänst än. 😥

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

