Alla helgons förmiddag 2016: Storm som gjord för läsning


 



Kära dagbok…

 

Selfie den 5 november 2016

Stormen skrämmer mig.

Tidigt i morse väcktes jag av en storm. Nog för att jag minns att det kan blåsa här, men detta var/är läskigt! Det blåser inte måttligt… Väderappan skvallrade inte om storm, däremot ska det snöa med början i eftermiddag. Snö är inte heller nåt jag gillar. Jag förknippar även det med bilkörning och rädsla. Det enda som skiljer dagens rädsla från den för en månad sen är att jag inte är rädd att min mamma ska bli barnlös. Min mamma har ju i stället lämnat mig föräldralös.

Jag ser förskräcklig ut på selfien har intill. Bilden tog jag tidigt i morse när jag hade blivit väckt av vädergudarna, men den visar inte bara rädsla utan slitenhet. Tänk den som fick göra en riktig makeover…

 

Kaffe och boken Offline

Det gick hyfsat att dricka kaffe och läsa på en madrass på golvet.

Det blåste så mycket i morse att jag, iförd sandaler och pappas morgonrock, fick ge mig ut på balkongen och lyfta in balkongmöblerna. Det var nästan så de flög av sig själva till Uppsala. Jag kröp ner i min bädd på golvet igen och drog täcket upp till näsan när jag hade satt på kaffe. Sen läste jag i ungefär en timme. Av och till. Koncentrationen är inte som den brukar vara, men det funkade ändå att dricka kaffe och läsa på en madrass på golvet. Bara det att jag får tvinga mig att ligga kvar, tvinga mig att försöka koppla av. Jag och vännen Mia pratade om hjärnstress härom kvällen. Det är jag rädd för, för det kan ge permanenta skador. Det har varit lite mycket hjärnstress de senaste sju, snart åtta åren, nämligen… Tänk om det har slagit sig på min hjärna för resten av livet? Skulle inte förvåna mig ett dugg…

Molnig himmel med sol som försöker tränga igenom och silhuetter av hustak och träd

En hälsning från mamma?

Men vid sextiden på morgonen stod jag vid köksfönstret och tittade ut en stund också. Det lyste i nåt fönster i höghuset mitt emot. Jag tänkte på min lilla mamma och hur ensam hon måtte ha varit. Mina tankar snurrar mycket kring hennes ensamhet. Isolering… Varför åkte jag inte hem hit oftare? Lagom till klangen från klockorna i Motala kyrka försökte solen bryta igenom molnen, lite som en hälsning från mamma, kändes det som. Jag kanske inbillar mig, men idag känns hon nära. (Undras om ljusen fortfarande brinner vid graven eller om de har blåst iväg…)

Jag fick pina mig in i duschen, för i kväll ska jag bort på middag till vännen Mia och jag måste fräscha till mig. Hel och ren, i vart fall ren. Sen, när jag tvättat hår och kropp, kändes det förstås bra.

Frukost med knäckemacka med ost, kaffe, tänt ljus och bok

Doppade knäckemackor med ost i kaffet smakade mums till frukost.

Det kom ett sms från min syssling H att hon kommer till begravningen. Det värmer mitt hjärta och jag vet att det skulle ha värmt mammas också. Mamma tyckte att H hade blivit en sån behaglig person som vuxen. Vi träffades nämligen för ett par år sen hemma hos min nästanbror – två kusiner (mamma och mammakusinen B) och tre sysslingar (min nästanbror, sysslingen H och jag).

Jag har haft lite ont i magen idag, men var sugen på knäckemackor med ost. Hela tre mackor klämde jag i mig med kaffe till frukost fram på förmiddagen. Kanske magen var grinig för att den fick en chokladbit igår kväll – det var ju trots allt fredag. Särskilt gott var det inte med nougat, men doppade knäckemackor smakade mums! Alla kläder sitter löst. Jag vet inte hur mycket jag har gått ner i vikt, det är inte viktigt och spelar ingen roll – det skadar faktiskt inte. Fast lite mer aptit är bra att ha så jag orkar med det svåra nästa vecka. Då när jag ska säga mitt sista hej då till lilla mamma…

Det blev en del läst idag och det är jag glad för, för jag ville verkligen byta bok. Nu har jag bytt lesbiska polisen Hanne Wilhelmsen mot, vad jag tror är, ett… ménage à trois… I vart fall har jag varit mycket förtjust i Sarah Waters tidigare böcker. Denna är lite av en tegelsten i pocket (+600 sidor), men är den bra, så…

Böckerna Offline och Hyresgästerna

Skönt med bokbyte idag!

 

Nu ska jag ladda för en lördagskväll hemma hos Mia. Jag ser så fram emot sällskapet, det är svårt att vara ensam idag. Kanske ska jag försöka ge mig ut på en promenad i stormen…


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Krämpor, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

