Onsdag morgon den 26 oktober 2016: Dagen vaknar


 



Kära dagbok…

 

Soluppgång

I morse fick jag en glimt av soluppgången.

Såväl dagen som jag vaknade långsamt idag. Jag kröp ner på madrassen ganska tidigt igår, vid 23-tiden, och somnade snart. Och tänk, jag vaknade inte förrän mobilen plånkade till nån gång efter klockan sju, när Stör ej-funktionen avaktiveras om dagarna! Var jag trött eller var jag trött?! Märkligt nog känner jag mig inte mycket piggare, men jag ska inte somna vid nån ratt idag. Jag kör utan brådska, håller rätt hastigheter och försöker komma fram helskinnad i stället. Det är en kall morgon, men för första gången sen jag kom hit har jag sett solen på riktigt! Eller i vart fall fått en glimt av soluppgången. Eftersom det fortfarande är kyligt väntar jag en stund med att åka så att vägbanan inte är alltför hal för mina sommardäck.

 

Tomt i vardagsrummet

Den som flyttar in får ett väldigt fint vardagsrumsgolv.

Mammas lägenhet börjar sakta tömmas. Igår försvann de möbler som skulle få nya hem. Kvar är möblerna som ska flytta till Uppsala och några möbler som vännen FEM och Finske Pinnen ska hämta. Vardagsrummet är det rum som är mest tomt. Där vistas jag inte längre om jag inte måste, men jag har kunnat konstatera att mamma har ett väldigt fint och inte ett dugg slitet vardagsrumsgolv till skillnad från mig själv…

Jag kan inte riktigt beskriva känslan när jag såg mammas möbler och saker bäras ut i lastbilen till Återvinningen. Det var många väldigt fina prylar. Men det jag känner är att de kommer andra människor till gagn och det får jag försöka finna tröst i. Jag hoppas att också mamma och pappa tycker att jag gjorde rätt som gjorde på det här viset. För det är ju så att en inte kan ta med sig nåt in i evigheten. Och vem vet när vi står inför den dörren och knackar på..?

Men det är en hel del som ska till Uppsala trots allt. Idag tar jag med mig värdesakerna. Möbler, böcker och husgeråd får vänta tills flyttbilen kommer. Jag har släpat ut det som måste med idag i hallen. Sen ska mina vanliga väskor inklusive jobbväska, datorväska och router få plats också. Clark Kent* har inte så stort packutrymme, men han är en sån trogen kamrat på mina färder genom Sverige och livet.

Lådor och kassar som ska till Uppsala idag

Lådor och kassar som ska med till Uppsala idag.

 

Lådor och kassar

En del av det som ska med till Uppsala.

Mina dagar i Uppsala ska jag ägna åt båda praktiska saker och återhämtning. Jag har nu anat hur väldigt trött jag är, hur mycket allt har tagit på krafterna. Samtidigt är jag förvånad att krafterna har räckt till. Men det hade inte gått utan god hjälp och enormt stöd från Fästmön, övrig familj och släkt och vännerna! TACK! Jag beklagar också att jag inte alltid orkar svara på mejl och sms etc direkt. Det är på nåt vis enklare att svara på kommentarer på det jag skriver här på bloggen. Vissa dar tycks mobilen vara igång 24 timmar om dygnet och det gör mig lite trött – även om jag är glad för och uppskattar allas omtanke!

Nu har jag tagit några bilder på det som ska med till Uppsala och som jag tänkte att chauffören skulle få titta på för att kunna bedöma storlek på lastbil. Jag tror inte vi behöver nån långtradare.

Det börjar bli dags att stjälpa i sig morgonkaffet och sleva i sig lite yoghurt innan jag packar ihop för den här gången. Men jag är tillbaka redan nästa vecka, förhoppningsvis mer utvilad. Bilen får min toppenverkstad Bil 3:an sköta om i morgon medan jag väntar. Hemma ska jag packa om en del av sakerna jag tar med mig samt göra plats för några möbler. Jag måste till jobbet en dag med sjukintyget. Mellan allting ska jag försöka vila och samla krafter inför de nya prövningar som kommer i form av lägenhetsvisning, bouppteckning och begravning med minnesstund.


*Clark Kent = min lille bilman

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Dagbok, Familj, Jobb, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Onsdag morgon den 26 oktober 2016: Dagen vaknar

  1. Hoppas du får en lugn och bra färd upp till Uppsala idag. Du gör klok i det att ta det lugnt emellanåt, jag tjatar som vanligt om att utnyttja frisk luft och natur, det stärker och ger frid åt kropp och sinnen ❤ Kram !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det gick bra att köra upp idag, inte så mycket trafik och inga galningar ute på vägarna. Körde på under tre timmar och direkt.

      Jag har gjort lite möbelomarrangering här hemma och plockat lite med ett par kartonger. Det blir lite hektiska dagar nu när jag är hemma – en del praktiskt som måste fixas. Men jag försöker vila emallanåt.

      Hos mamma har jag varit ute och promenerat mellan 30 – 60 minuter varje dag. Tyvärr var det blåsigt, regnigt och kallt, men jag var ute.

      Kram och tack för dina kloka ord! ❤

      Liked by 1 person

  2. etuna1 skriver:

    Skönt att resan hem gick bra (det har ju varit många olyckor på vägarna idag, i alla fall här i Södermanland).
    Jag förstår om du har mycket praktiskt att göra nu när du är hemma men det är bra att du åtminstone FÖRSÖKER återhämta dig lite.
    Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Tack för din omtanke! Nu är jag på resande fot igen och väntar på Anna utanför hennes nya jobb, halvvägs till Märsta.
      Jag hade tur idag och såg inga olyckor på vägen.
      Kram!

      Gilla

  3. KaxiMaxi skriver:

    Skönt att läsa att du är hemma igen och att resan gick bra. Förstår att du får fullt upp nu, jag hoppas att du sover lite bättre hemma i din egen säng och att du hinner vara lite med Anna. Förstås håller jag med ovanstående kommentatörer att du behöver försöka lägga in lite frisk luft och små pauser där det går!

    Var rädd om Dig!

    KRAM!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag är så trött, så trött, men nu har jag hämtat hit Anna från jobbet och det är gott att ha sällskap även om en ”bara” ska sova.

      Tack för din omtanke och kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

