Tisdag morgon den 25 oktober 2016: Sorgens ansikte och ballerinor


 



Kära dagbok…

 

Selfie

Selfie tagen vid halvfem-tiden i morse – definitivt utan filter!

Det blev en bra kväll för mig igår. Men ändå. Jag la mig närmare midnatt, somnade och vaknade strax efter klockan fyra. Försökte läsa, kolla bilder på Instagram, blunda och bara andas, men inget funkade. Sorgen trängde sig bara på, in i sömnen och höll mig vaken. Jag tog en selfie för att se hur jag egentligen ser ut – självuppfattningen är ju som den är. Nån skönhet har jag aldrig varit, det sa till och med en fotograf som min pappa jobbade med när jag var liten flicka. Han var inte så snygg han heller, farbror Helge, han var rynkig, men annars snäll (och brutalt ärlig). Rynkor har jag de senaste veckorna fått allt fler av och håret går mot kritvitt. Ögonen är som två hål och trots att jag försöker ha glasögon så mycket som möjligt om dagarna är ögonen ansträngda av all gråt. Det går liksom inte att tvinga in kontaktlinser i storgråtna ögon. Mitt ansikte är ett sorgens ansikte, ingen tvekan om det.

Medicinskåp

Jag upptäckte ett medicinskåp i städskåpet igår.

Gårdagens seneftermiddag och kväll var annars lugna och bra. Det är synd att säga att jag gjorde en massa nyttigheter, men jag drog i alla fall ut några betongkrokar och tömde medicinskåpet i städskåpet. Det lär bli ytterligare en tur till apoteket, kanske i eftermiddag, med påse nummer 23 eller nåt. Lilla mamma hade sannerligen kunnat öppna en egen apoteksfilial här. Jag messade Fästmön och vi kunde inte låta bli att skratta lite åt det hela mitt i sorgen. Det jag inte förstår är varför mamma plockade ut så mycket och så många mediciner – och hur hennes läkare bara skrev ut mer trots att det fanns. Fast det visste väl inte han, kanske, hur mamma åt medicin eller inte åt den…

 

Kycklingwok med bok och tänt ljus

Jag åt rubb och stubb.

Vid 18-tiden micrade jag det som fanns kvar av vännen Jennys kycklingwok. Det blev en rejäl portion – eller i vart fall en mer normal portion. Över maten hällde jag sweet chilisås för att döda eventuella bakterier som hunnit samla sig sen i onsdags när Jenny kom med maten. Jag åt långsamt och fick i mig rubb och stubb! Och på köpet ett fruktansvärt magknip som inte gav annat än just knip.

Efter maten gick jag här och plockade lite. Vid 19-tiden kraxade mammas dörrklocka och utanför stod vännen FEM. Vi bullade upp med ett helt fat ballerinor och var sin bulle. Det var FEM som en gång i tiden introducerade mig för kexen och sen dess är jag helt såld på dem. Men det ska vara originalen, inget annat tjafs!

Ballerinakex

Ett helt fat med ballerinor dukade vi fram.


Vi satt och fikade och pratade en god stund.
Sen tittade FEM på en fåtölj som hon ska ta till sin äldste son, yngste sonen ville inte ha nån smal 90-säng, så den, sängen, alltså, inte sonen, får följa med till Återvinningen idag.  FEM och Finske Pinnen hämtar vid tillfälle fåtöljen och en fotpall, soffan och en matta. Vi gick ner i källaren och tog upp en stege och en matta som ska flytta till Uppsala. Resten av sakerna i förrådet ska Återvinningen ta.

Planerna för dagen är att gå och hämta mammas extranyckel hos G för att ge den till FEM i kväll. Vid lunchtid får jag sällskap av vännen Jenny och hennes lunchlåda – jag äter macka. Sen kommer Återvinningen och det lär ju ta en stund att få ut alla grejor. Det känns rätt jobbigt att tänka på, det lär bli väldigt tomt här… Men det måste göras förr eller senare och i morgon vänder jag tillbaka till Uppsala för några dar för att serva bilen och visa upp läkarintyg på jobbet med mera.

Min mugg hos mamma

Min minst 40-åriga mugg hos mamma ska flytta med mig till Uppsala.

Efter jobbet i kväll kommer vännen Mia och ska lotsa mig och lite skräp till tippen. Mia ska också ta med sig ett vitrinskåp hem och ett litet bord. Jag är så glad att de ska få bo hemma hos henne!

Snart är det bara jag, ekbyffén, en magnumflaska mousserande vin (!) och min minst 40-åriga kaffemugg kvar här. Det är väldigt ledsamt att tänka på… Bubbelvattnet fick pappa till en födelsedag, men han hann aldrig dricka det innan han gick bort. Mamma drack det inte heller, för alkohol och hennes mediciner gick inte så bra ihop. Själv planerar jag att öppna flaskan och dela den med alla goda vänner som har hjälpt mig här med mammas hem innan jag lämnar hemmet för alltid.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tisdag morgon den 25 oktober 2016: Sorgens ansikte och ballerinor

  1. Du kämpar på tappert, gråten kommer att komma, men det blir längre mellan gångerna. Häromdan när jag var ute och gick, så bara helt kom det över mig, tack o lov, så regnade det, så det gjorde inget att det rann lite tårar också. Det vore konstigt om man inte var ledsen.

    (det har iof inte gjort nått om det inte hade regnat, men på nått vis kändes det som vädret passade min sinnesstämning)

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Gråten kommer så plötsligt, oförhappandes ibland. Eller när jag blir påmind av nåt. Regn är bra att gråta i, det skrev jag just i nästa inlägg (som ännu inte är publicerat).

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

