Söndag kväll den 16 oktober 2016: Handlad, äten och värmd


 



Kära dagbok…

 

Två nya tvåkronor och en ny femkrona

Nya mynten ser ut som leksakspengar, tycker jag.

Även idag blev det kväll. Vi sa just det nyss, Fästmön och jag, att det känns som om klockorna på väggarna tickar mycket högre nu. Är det tiden som går snabbt eller långsamt? I vart fall går tiden, livet, vidare för oss som är kvar här. Det är en märklig känsla.

Jag åkte och hämtade Anna på eftermiddagen samt ett gäng flyttkartonger och papperskassar. De kommer väl till pass nu, Anna allra helst. Det är så skönt att ha henne hos mig, jag blir värmd av hennes närvaro. Vi pratar inte alltid så mycket, det är bara gott att ha Anna nära. Jag gråter ibland, pratar mycket om mamma, skriver nya kom-ihåg-listor med mera, men vi var faktiskt också över till Tokerian för att handla bröd och ost och bubbelvatten med citronsmak. När jag betalade fick jag två av de nya mynten, tvåkronan och femkronan. Alldeles blanka var de, såg ut som leksakspengar precis som de nya sedlarna.

Anna värmde sparrissoppa framåt kvällningen och jag dukade fram bröd och ost, tomater och gurka. Jag åt en skål soppa och två mackor med ost – en knäcke och en vitt bröd. Proppmätt! Det var lite svårt att svälja, men bubbelvattnet hjälpte till att få maten ner i magen. Jag behövde näringen så väl! Men oj så förvånad magen blev. Och bubblig… Den har liksom fått nåt att jobba med plötsligt.

Macka och soppa.

Jag har ätit!

 

Kokostopp

En kokostopp har jag också tuggat i mig.

Mörkret har sänkt sig och jag har tänt såväl värmeljus som ett sånt där ljus som både doftar och ändrar färg. Jag känner mig värmd av maten och Annas närvaro, men sitter ändå gärna under pläden i bästefåtöljen. I kväll vill jag göra normala, vanliga saker som att se på TV och läsa, dricka kaffe och äta kaka. (Ja, jag hittade var sin levande kokostopp i brödburken och dem har vi stoppat i oss.) I morgon ska jag göra… ovanliga saker eller i vart fall lite tunga. Först kommer vaktis vid halv åtta, åtta för att kolla på stoppet i röret. Klockan nio ska jag vara på jobbet och prata med min chef. Sen hem igen för att ringa några samtal, bland annat till begravningsbyrån som behövde några uppgifter inför onsdag. Klockan 17 ska jag lägga mitt huvud i M:s händer (= bli klippt) och efter det tar Anna och jag en tur till henne för att hämta fler kartonger – vi glömde första svängen.

Till natten önskar jag att jag får sova, inte bara slumra. Eftersom det gick lättare att äta i sällskap går det säkert bättre att sova också.

Och fortfarande… Till alla som lämnar omtänksamma kommentarer med bra råd – TACK! Jag har aldrig varit föräldralös tidigare och behöver verkligen goda råd – för en gångs (?) skull…

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Söndag kväll den 16 oktober 2016: Handlad, äten och värmd

  1. Agneta skriver:

    Så himla bra att du får i dig lite mat, och att Anna är hos dig!
    Hoppas du får sova ordentligt i natt.

    Styrkekramar!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det känns skönt att få lite kraft och ork tillbaka. Det blir ju rätt mycket som kommer framöver som inte är så lätt.

      Grattis till dig också, min dumma idiot borde ha tänkt på det tidigare!

      Kram!

      Gilla

      • Agneta skriver:

        Tack😃!
        Du ska verkligen inte känna att du borde kommit ihåg något alls, du har huvudet fullt med hur mycket som helst nu ju!!

        Du ska bara komma ihåg att äta och sova, och skriva listor 😉

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Men vännen, jag missade din födelsedag förra året också!
        Jag har ätit rätt bra idag, känner mig inte så matt längre. Men att tänka på det som ligger framför mig känns… Jag vet inte om jag klarar det…

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

