Onsdagen den 5 oktober 2016: En halv arbetsdag och resten


 



Kära dagbok…

 

Grå mosaikvägg

Trist med två kontor.

Halva min arbetsdag idag, förmiddagen, tillbringade jag hos teamet på Blåsenhus. Det är sagt så att just det teamet ska få glädjas åt (?) min närvaro hos dem fyra timmar varje arbetsvecka. Resten av de 36 timmarna är jag hos övriga tolv (?) team samt ledningen för avdelningen. Jag ska villigt erkänna att jag inte tycker om att ha två kontor. Det är rätt… trist. Det kontor jag vanligen lånar har inte ens en vettig skrivbordsstol. Och även om jag har en lap top är det bökigt att släpa med den. Ett lånat kontor innebär inte alltid samma kontor varje gång. Det går inte att lämna grejor. Men det är kanske lika bra att vänja sig vid detta, för om jag får följa med i flytten till det nya universitetshuset får vi nog inga personliga arbetsplatser.

Röd blomma

Det kan bli riktigt bra också…

Samtidigt är det viktigt att jag ger tid även åt dem som i vanliga fall inte sitter i huset där jag jobbar och att jag lär känna dem och andra i huset där borta. I nya huset, när vi sitter i mer öppna landskap, blir vägarna för daglig kommunikation ännu kortare. Då är det viktigt att en fungerar tillsammans med alla som en kan tänkas dela utrymme med. Det kan nog bli en prövning för mig att sitta tillsammans med andra. Samtidigt kan det bli riktigt bra också, till exempel lättare att få tag i folk (och svårare att gömma sig, om en nu skulle vilja det.) Men… jag är inte där än. I morgon eftermiddag ska jag och chefen ha att avstämningssamtal eftersom det bara återstår ungefär en månad av min provanställning, 35 dar idag. Jag kan i vart fall säga att jag är villig och intresserad av att ge det hela en chans…

Varje gång jag besöker Blåsenhus kikar jag på bygget på andra sidan gatan, nedanför slottets baksida. Idag passade jag på att ta några bilder också:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Jag avslutade min förmiddag 
med att käka fisk hos Feiroz. Det var väldigt lite fisk och väldigt mycket potatis och personalen tittade inte på mig när min tallrik slängdes fram. Men trots att jag valde bort sallad låg det grönsaker under firren och såsen var underbart god. Priset var endast 73 kronor och det var det bästa! Att kaffe på maten sen inte ingick överlevde jag, för jag åkte ut till mitt vanliga kontor och pressade en mugg.

11-fisk-pa-feiroz

Firre för 73 spänn på Feiroz innebar mest potatis, mindre fisk, god sås och dolda grönsaker.


Det blev en solig och vacker höstdag idag, 
men den började kylslaget, bara ett par grader plus. Mina element hemma var iskalla allihop, till och med det i badrummet, det som alltid brukar vara varmt… Kanhända är det nåt fel igen och då får jag väl terra den stackars BRF-ordföranden igen (nej, vi har inget nummer vi kan ringa för felanmälan).

Detta bildspel kräver JavaScript.


Min onsdagskväll ska jag annars ägna mig åt att läsa 
och duscha – jag vågar inte riskera att stå där med skitigt hår i morgon bitti ifall jag bara har kallvatten. Sen ska jag självklart höra hur det har gått för Fästmön som jobbade sin första dag på nya jobbet idag. Visst är det modigt att våga byta jobb efter 30 år på en och samma arbetsplats?! Mamma får däremot inget telefonsamtal förrän i morgon, för hon ville veta hur det har gått för mig med avstämningssamtalet.

I morgon är det torsdag (nähä?!) <==ironi och hela torsdagsförmiddagen ska jag delta i IT-forum. Det blir en spännande upplevelse, även om jag hade önskat att jag hade sluppit minnesanteckna och bara kunde koncentrera mig på föredragen. Men, men, nåt ska jag väl få ut av timmarna.

Avslutningsvis en bild som jag tog för att jag blev så glad. Tänk att få se böcker, skönlitterär pappersvara, på en fönsterbräda, på en arbetsplats där allting annars mest är e som elektroniskt!

Böcker i ett fönster.

Det var härligt att se skönlitterär pappersvara där det annars är så mycket e.


Ha en fin onsdagskväll!

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Ironi, Jobb, Mat, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Onsdagen den 5 oktober 2016: En halv arbetsdag och resten

  1. etuna1 skriver:

    Ja, det är modigt att våga byta jobb efter 30 år! Igår pratade jag omed hur länge jag jobbat på min arbetsplats… Ja, sade jag. Jag har nog arbetat här en sådär 10-12-13-oj-14 år. Åren rullar på!
    Hoppas i alla fall att Anna haft det bra på nya jobbet idag! …och att du får ett bra möte i morgon.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Vi är modiga lite till kvinns, tror jag. (Tänker lite på mig själv också.) Anna har haft en bra dag på nya jobbet – med fullt ös från start.
      Tack, etuna1, jag är nervös, men inte lika mycket som jag var för en vecka sen. Går det så går det, annars… går det inte… 😛

      Gilla

  2. Det där huset så nästan mer ut som en färja 🙂

    I veckan har dom slagit på värmen hemma iaf, det var välbehövligt. Badrummet och vardagsrummet vill jag ha lite behagligt.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag som har sett planritningarna skulle säga att det påminner om ett A med högerbenet uppvikt. 😛

      Jo, jag har fått liiite värme i elementen, men jag har pratat med en granne som jobbar i samma hus som jag och de har inte heller så varmt i sin lägenhet hemma. Vi kanske ska ”klaga” ihop – flera röster hörs mer än bara en.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

