Det är något som inte stämmer


Ett inlägg om en bok.


 

Boken Det är något som inte stämmerGanska lång tid var jag sugen på att införskaffa Martina Haags bok Det är något som inte stämmerPrecis som författaren och så många andra har även jag gått igenom en skilsmässa. Visserligen är den preskriberad sen länge, men jag var ändå nyfiken på att läsa hur nån annan hanterar en separation. För nån lördag sen köpte jag Martina Haags bok i pocket och nu i kväll läste jag ut den.

Bokens huvudperson Petra har åkt norrut för att jobba som stugvärd i vildmarken. Hon har nyligen gått igenom en skilsmässa från maken Anders. Tanken är att hon i isoleringen ska skriva en bok också. Samtidigt får läsaren tillbakablickar från tiden före skilsmässan. Petra märker att nåt inte står rätt till, men Anders medger inget annat än att han inte vill fortsätta deras äktenskap. De går i parterapi till ingen nytta, för Petra tar reda på att Anders har varit och är tillsammans med nån annan.

”Been there, done that, seen that!

tänker jag för mig själv om lögner, svek och otrohet. Och ändå… berörs jag inte av boken… Vad är det för fel på mig?! I slutet av pocketutgåvan finns citat från recensenter och mediepersoner där flera av dem skriver att boken

”drabbar

dem. Med mig händer… ingenting… Visst känner jag igen ingredienserna, men jag tänker samtidigt att en skilsmässa är ju vars och ens… upplevelser av känslor. Det finns egentligen inga sanningar när det gäller känslor – mer än ren otrohet – eller trohet. Och jag känner att dessa känslor vill jag nog ha för mig själv. Nån annans känslor och upplevelser kan jag inte heller ta till mig.

Jag är ledsen, men jag kan faktiskt inte förstå att den här boken har höjts till skyarna, sålt i över 100 000 exemplar och nyligen röstats fram som årets bok på Bokmässan i Göteborg. Den ger inte mig nånting. Däremot kan jag förstå och uppskatta att den som har skrivit boken gjort det som del i en sorgeprocess.

Toffelomdömet blir lågt.

Rosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Det är något som inte stämmer

  1. åsa skriver:

    Håller med dig till 100% och jag undrar ju, vilka det är som röstar?
    Ha dé!/Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Enligt vad jag har fått fram är det Bonnies bokklubbar som står bakom priset. Sju redaktörer röstar fram tolv böcker. Därefter fick vem som helst rösta. Var och hur en kan rösta har jag inte tagit reda på, för inlägget handlade inte om priset i första hand utan om boken.

      Kram!

      Gilla

  2. imsevimse skriver:

    Har inte läst den, men känt mig kluven inför den. Kollade efter den på biblioteket förra veckan, men den var utlånad. Alltid svårt med skilsmässoskildringar där bara ena partens åsikter kommer fram.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja jag kände mig också kluven. Jag var nyfiken och intresserad, men som du skriver i din kommentar och som jag själv skriver i inlägget har var och en ju sin sanning. Utöver detta tyckte jag inte att boken håller nån högre litterär klass heller.

      Gilla

  3. Krista skriver:

    Jag tyckte den var jättebra, kunde relatera till Petras katastrofkänslor. Tror den är hyllad för att den är så transparent, nakna känslor från en verklig separation.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Vi tycker olika! Mig lämnade den oberörd, Därmed inte sagt att jag inte känner med författaren – och alla andra som har gått igenom en skilsmässa.

      Gilla

      • Krista skriver:

        Tror bokens popularitet till viss del kommer från att den kom rätt timad dvs i nära anslutning till den verkliga separationen. Sen hade jag läst flera böcker av författaren tidigare och även läst ”älskarinnas” blogg nästan från start så måhända att min relation till dem gav nån extra dimension till min upplevelse av boken.
        Ja usch jobbiga separationer har man fått sin fair share av här med.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Kanske det.

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

