Lustjakt


Ett inlägg om en bok.


 

Boken Lustjakt av Annika & VeraI början på veckan hittade ett blått paket med en bok ner i min postbox. Det var gulliga Annika & Vera som sände mig den egna boken Lustjakt. På mammas födelsedag i somras kom boken ut och det var författarnas debutroman. En debutbok är inte alltid det bästa en författare åstadkommer under sitt liv. Att skriva en debutbok tillsammans med nån kan vara en riktig utmaning! Så ja, jag hade en del förutfattade meningar innan jag grep mig an boken. Men jag var samtidigt väldigt nyfiken. Och den där nyfikenheten höll i sig genom hela läsningen. Igår eftermiddag tvingade jag Fästmön att vänta tills jag hade läst ut boken innan vi drog ut på äventyr!

Huvudpersonen är Jessika Ström och hon letar kärlek på nätet! Visserligen har hon haft en och annan lesbisk kärleksaffär, men det är främst en man hon söker – och en man hon börjar träffa. Strax innan har en kvinna omkommit i en villabrand, nåt som visar sig vara ett mord. Och av nån anledning blir Jessika Ström inblandad i det hela. Polisen Lennart hittar tillsammans med tant Lilly, granne till Jessika, vissa kopplingar mellan Jessika och mordet. Jessika själv drabbas av dödsfall i familjen och reser med sin nyfunne kille till Thailand. Att hon ska förvara en groda i sin handväska är inget hon har en aning om före resan… Kanske kysste hon grodan, för strax finner hon sin… prinsessa…

Alltså jag gillar den här boken från start. Jag kommer snabbt in i handlingen även om jag tycker att den bitvis spretar lite. Jag gillar språket, som flyter lätt och lockar till vidare läsning. Några små stavfel och ett och annat talspråksord finner jag, men faktum är att det lite grann passar in i berättelsen. Den här berättelsen är spännande och bitvis väldigt otäck. Samtidigt får läsaren vara med om en kärlekshistoria som får åtminstone mig att både le och skratta. Ibland hoppar berättelsen framåt en bra bit i tiden, men även det känns rätt OK. Och självklart kan jag inte låta bli att undra hur mycket i berättelsen som faktiskt är självupplevt… Men DET får författarna behålla för sig själva!

Toffelomdömet blir det högsta. Det är spännande och roande läsning och jag vill snart läsa uppföljaren!

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort. Vissa böcker är sån roande läsning.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Familj, HBTQ, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

