Säsongsstart: Dicte


Ett inlägg om ett TV-program.


 

Det är verkligen inte fel med några riktigt bra TV-serier så här på hösten. Fast det blir jobbigt när de ligger i TV-tablån samma kväll. Visst kan en utnyttja TV-kanalernas Play-tjänster, men känner jag mig själv skulle jag glömma bort att titta, helt enkelt. I tisdags, en timme före Fångade på SvT1, var det start för tredje säsongen av Dicte på TV4. Jag gjorde helt enkelt så att jag spelade in Fångade på DVD-hårddisken (klokt beslut eftersom jag somnade ifrån programmet) och tittade på Dicte.

Dicte


Säsong tre inleds med att journalisten Dicte
gifter sig med fotografen Bo. Det är ett fantastiskt kyrkbröllop med en stolt brudgum, en vacker brud och bara glada ansikten. Men bröllopspresenter och bröllopsresa får vänta, för Bo ger sig ut på ett fotouppdrag i ett krigshärjat land. Han och en svensk kollega blir tillfångatagna som gisslan. Kidnapparna kräver miljoner för Bo.

Det är onekligen en ruggig och spännande säsongsstart. Det hela är mycket realistiskt skildrat. Krig och kidnappning är aldrig vackra saker, men lite för otäcka för min smak i en polisserie. Det är som om jag har nått en gräns. Jag pallar inte krig – jag skulle vilja se nåt som bara handlar om vanligt polisarbete här hemma – eller i Danmark, dårå (Dicte-serien är ju dansk).

Icke desto mindre får premiäravsnittet för säsong 3 av Dicte högsta Toffelomdöme. Det här är bra TV.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

