Onsdagen den 28 september 2016: NK, rullande boll och andra gobitar


 



Kära dagbok…

 

Rolling stone

Det gäller att få bollen i rullning…

Det blir ett rasande tempo ibland om dagarna. Jag är väldigt glad att jag orkar. Visst tvivlar jag på mig själv vissa stunder, men då får en ta till knep så en kommer upp på banan igen. Hålla bollen i rullning, så att säga. Det jag kan sakna i min omedelbara närhet är faktiskt nån som jobbar med kommunikation. Det är så himla bra att kunna diskutera och ventilera frågor och problem med nån som förstår kommunikationsbiten i det hela. På mitt förra jobb fanns NK*. Det vill säga NK finns kvar och jobbar fortfarande på samma ställe, men NK fanns också för mig. Och jag för NK. Vi kunde stöta och blöta saker och ofta kom vi fram till en lösning tillsammans. NK är väldigt omtänksam dessutom och eftersom vi ibland hade en osäker tillvaro kunde vi även där stötta varandra. På mitt nuvarande jobb finns ingen NK. I stället finns liksom NK i små varianter och lite här och var. Därför är det skönt ibland att kunna messa The Real Thing och föreslå en lunch. Det gjorde jag idag och vi träffades och åt och pratade alldeles för kort tid – och bollen rullar som aldrig förr. Inte vet jag om NK läser min blogg, men OM… så TACK för att du finns och är den du är! Ibland, när jag går ner i katastrofberedskap, behöver jag… lite karameller…

Mariannekaramell

Karameller behöver en ibland.


Den här dan började blött och kallt. 
I natt kom regnet och den här gången var det inte sövande utan jag blev väckt. Här hemma var det däremot dåligt med vatten. Det fanns visserligen vatten, men inget varmt. Jag var så glad att jag hade duschat igår kväll. I morse fick jag blaska av såväl mig som frukostdisken i kallt varmvatten. Jag messade BRF-ordföranden försiktigt fast rätt tidigt om vattnet – vi har ju liksom ingen felanmälan nånstans i den här bostadsrättsföreningen. När jag spolade vatten förut, nu i kväll, blev det sakta men säkert varmare.

Vitt trådlöst tangentbord

Jag skriver så mycket att jag redan, efter fyra och en halv månad, är inne på mitt andra tangentbord.

På förmiddagen jobbade jag med de två projekten jag ska prioritera. Jag hade ett kort och effektivt möte på kontoret om externwebben. Det blev en stund över, vilket gjorde det möjligt att fika med En man som heter Ove. Han är så himla snäll och gullig! Sen skrev jag en massa, skrev och skrev och skrev… (Inte SÅNT skrev, din snuska/snusker!). Jag är redan, efter fyra och en halv månad på jobbet, inne på mitt andra tangentbord. Undras hur länge det håller sig vitt, förresten… Vid elvatiden var det dags att åka för att leta upp en parkeringsplats. Jag hittade en – på baksidan av min förra arbetsplats. Men det passade ju bra eftersom jag skulle luncha i den restaurangen.

 

Jag hann med att säga ett hastigt hej till chefen i korridoren på Blåsenhus medan jag installerade mig och min dator. Därefter följde ytterligare ett snabbt och effektivt möte i ett av prioprojekten. Sen gick jag iväg på ett annat möte om det andra projektet. Mötet kändes avspänt och det visade sig att vi faktiskt har fått en hel del gjort – men också att vår information når fram och kommunikation på rätt sätt uppstår. Gott! Efter mötet jobbade jag vidare med texter som skulle skickas ut i det ena projektet och översättningar som skulle publiceras i det andra. Så tog arbetsdagen slut.

Kaffe och boken Dagbok från ditt försvinnande

En sorglig bok, men så välskriven att det inte blir varken gnäll eller ältande.

I kväll ska jag ringa mamma och även kolla på andra halvan av gårdagens avsnitt av Fångade, som jag spelade in på DVD-hårddisken. Jag somnade nämligen. Krukväxterna behöver vattnas igen och en ny strykhög lyser mot mig i rött och orange. Men den får nog vänta, tror jag. Det är en dag i morgon också. När dans alla plikter är utförda ska jag sätta mig med den sorgliga, men samtidigt väldigt… vackra boken om en man som plötsligt försvinner ner i havet och hans fru som blir änka. Jag kan inte läsa så långa stycken åt gången i den, trots att den är så bra och välskriven. Malin Lagerlöf beskriver sin sorg utan att försköna den. Sorgen blir aldrig gnäll och ältande. Mina stunder vid köksbordet med bok och morgonkaffe är stunder när jag laddar inför dan. Stunder, när jag väljer vilka intryck jag vill ta in utan att andra serverar mig dem. Böcker är gobitar för mig och min själ!

Jag lämnar den som eventuellt har orkat läsa ända hit med några kloka ord som jag fotade idag och önskar trevlig kväll så här på lill-lördagen!

Skylt med legodockor och texten "Are you too busy to improve?"


*NK = Närmaste Kollegan på min förra arbetsplats

 


Livet är kort. Och det rullar på. Som en sten. Eller boll.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Personligt, Trams, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

