Tisdagen den 27 september 2016: Bördor och ord som lättar


 



Kära dagbok…

 

Skylt på kylskåp med texten: "Mjölk till kaffe/te finns nu i kylskåpet!"

Kan det bli tydligare än så här? För mig är det självklart att mjölken står i kylen och inte på toaletten, men…

Den här dan går nog till min historia som smått… galen. Eller i vart fall väldigt varierad. Jag har jobbat med tusen och en saker – och insett att för varje tusende sak jag gör kommer ytterligare en uppgift. En kan säga hur många gånger som helst: kommunikation är svårt! Skylten här intill är ett exempel på hur viktigt det är att vara tydlig när en kommunicerar.

Tack vare att Palle Kuling talade till mig med de rätta orden – han nådde fram – känns det inte längre som om jag bär omkring på en enorm börda (Palle liknade det vid en ryggsäck full med stenar). Det var som om bördan, tyngden, på mina axlar försvann. Nej, jag fick inte färre saker att göra utan fler, men jag känner mig förunderligt… lugn. Det är bra och viktigt när andra ser på en och talar om för en hur en ser ut. Jag brukar nämligen undvika speglar och självbilden… den ska vi tala tyst om… Det är också viktigt att den som uttalar orden gör det på rätt sätt. Det gjorde Palle Kuling idag och det är jag så tacksam för.

Svamppaj med persilja och morötter

Härlig svamppaj till lunch, men grönsakerna på salladsassietten var frysta, så jag fick äta lite morötter.

Min förmiddag ägnade jag åt stabsmötet där jag höll i mötet, minnesantecknade och drog ärenden. Före och efter mötet gjorde jag några smärre insatser i ett projekt som min chef har ställt högt upp på min prioriteringslista. Jag hade ytterligare ett intensivt möte om ett annat prioriterat projekt som innebar en del textpillande. Jag kom iväg sent på lunchen och hade min bok på gång som sällskap. Det är inte nån feelgoodbok, utan den är väldigt sorglig – utan att vara sliskig. Men trots att den inte är så tjock vet jag redan nu att det kommer att ta tid att ta sig igenom den. Det är dessutom så många företeelser i boken som jag drar paralleller till. Paralleller till sånt som fortfarande gör ont…

Lunchen blev vegetarisk – svamppaj med rotfrukter. Ja, jag åt faktiskt till och med lite morötter som jag inte gillar. Salladen på assietten bredvid var delvis fryst (!), så jag fick tyvärr slänga mat. Det gillar jag inte!

På eftermiddagen gick jag igenom ett par sidor översättningar som jag har fått samt sände dem vidare till projektledaren. Jag filade på texter och gjorde om ett par småsaker på våra engelska sidor på webben som jag inte hade lyckats fullt ut med igår. Ett mejlutskick lät sig inte planeras och bli utfört som jag hade hoppats – det är mycket stort. Det får hänskjutas till morgondagen. Fast då är jag på Blåsenhus på eftermiddagen… Vidare skrev jag några texter till mitt nyhetsbrev och sen hade klockan passerat arbetsdagens slut för ett bra tag sen. Jag for då svärandes över cyklister genom stan – jag hann fundera över varför Fästmön behöver en såg(!) – och stapplade in på Tokerian för att veckohandla. När jag kom hem insåg jag att jag måste ta tag i räkningarna och tvätta håret innan jag kan äta ett par mackor och bänka mig för att se säsongsstarten av Dicte klockan 21 på TV4 och Fångade en timme senare på SvT1. Men jag blev väldigt glad för dagens post. Annas snälla mamma och hennes L reser en hel del och de kommer alltid ihåg mig med ett vykort! Jag älskar att få sätta upp såna på kylen. Med magneter. (Lulu Carter skulle få fnatt om hon såg det, jag vet att hon hatar magneter och grejor på kylskåpsdörrar.)

Vykort uppsatt med två kylskåpsmagneter

Vykort från Annas snälla mamma och hennes L.


Men faktum är att vykortet
inte var den enda trevliga posten jag fick idag! Det kom ett blått paket till… Tofflan…

Blått paket till Tofflan

Det kom ett blått paket till Tofflan…


Och inuti paketet låg… en bok!!!
Inuti den hade författarna skrivit såna fina och tänkvärda ord, ord som också lättar bördor. Tusen, tusen tack, Annika och Vera!!!

Detta bildspel kräver JavaScript.


Som elektronisk post, så kallad e-post eller mejl, 
fick jag en inbjudan till årets utdelning av Pelle Svanslös-stipendiet Våga Vara Snäll. Jag har ju lite svårt för att vara snäll enligt somliga, så det är bäst att jag inte deltar vid utdelningen som även inkluderar frukost och pressträff en onsdag i oktober. Att jag just nu inte jobbar som journalist utan som kommunikatör är förstås också ett skäl till att tacka nej.

Nu ska jag gräva ner mig i räkningshögen. Det lär behövas en dusch efter det…

Ha en fin kväll!

 


Livet är kort. Och rätt galet. Men delad börda blir just… delad.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tisdagen den 27 september 2016: Bördor och ord som lättar

  1. etuna1 skriver:

    Skönt med lättade bördor!
    Jag gillar också kylskåpsmagneter trots att de ju är helt ute enligt inredningsgurus. Jag köper alltid en magnet när jag är ute o reser, så varje gång jag kollar på kylskåpet så påminns jag om ställena jag besökt. Favoriten är en legogubbemagnet från Köpenhamn 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Men nu när jag äntligen får slå mig ner och läsa en stund och glo på TV känner jag hur himla trött jag är efter den här dan… Fast jag är inte tyngd!

      Det är roligt med kylskåpsmagneter, ju! Legogubben verkar vara en fin magnet. 😛

      Gilla

  2. Gunillan skriver:

    Det var trevliga saker i postlådan igår ser jag, gulliga ord från författarna också 🙂

    Jag undrar också, vad ska Anna såga ? 🙂 Hoppas du inte behöver såga boken iaf !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jättetrevliga! Och inte en räkning låg där heller, det var också bra.

      Nu VET jag vad Anna ska såga – en bräda till sängen för att stänga ute tisslingarna från att busa under sängen.

      Jag läste inledningen i boken och den verkar lovande. Sen kan en ju förstås inte veta, men… 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

