Måndagen den 19 september 2016: Kyligare, ventilering och alltid barn


 



Kära dagbok…

Termometer som visar 5,3 grader utomhustemp och 22,1 grader inomhustemp

I morse var det kyligt!

Det blev en kylig morgon. Trots att en vet att vi går mot kallare tider blir en liksom förvånad. Kanske har det att göra med att det har varit ovanligt varmt för säsongen. Faktum är att till och med bleknosiga jag fick lite färg vid utefikat i lördags! Men i morse var det bara strax över fem grader när jag hissade upp persiennen i köket vid halvsju-tiden. Jag var extra glad åt min nya jacka, kan jag meddela.

Dan blev efterhand både soligare och varmare. Jag var lite orolig den här måndagen eftersom jag känner att jag inte har riktig kontroll på vad det är jag ska göra och i vilken ordning. Då är det tur att jag arbetar med mer erfarna personer. Tillsammans gör vi faktiskt bra grejor som folk förhoppningsvis förstår. Men… kommunikation är svårt, det vet vi ju, så… Sen hann jag med att fixa ett par intranätsaker också, delegerade en del samt skrev ytterligare en text och översatte båda hjälpligt till engelska innan det blev lunch.

Mitt lunchsällskap idag blev Mary Queen of Floods. Det är skönt att ha nån som en kan ventilera saker med – såväl privata som jobbmässiga. Nu blev det förstås mest det senare. Vi är båda två ganska nya på vår arbetsplats och ibland känns det som om det inte riktigt finns förståelse för det hos alla. Men det finns det hos många och jag har i alla fall blivit så väl mottagen och bemött. Samtidigt hade den jag främst skulle ersätta ju slutat ungefär ett par månader innan jag tillträdde tjänsten, så det blev ingen egentlig överlämning och det har heller inte funnits nån kommunikatör på plats att rådfråga. Det stressar mig ibland, men jag gör alltid mitt bästa och jag frågar min chef och andra när det är nåt jag känner mig osäker på. Även om jag är en erfaren kommunikatör kan jag nämligen inte organisationen än, jag känner inte till alla nyckelpersoner, kanaler etc och allra minst kan jag kulturen. Jag är van att jobba självständigt och att bara ta hjälp när jag har kört tvärfast. Här, har jag insett, ska en fråga… lite grann och i vissa lägen. Dessa lägen är jag inte helt bekant med än.

Mitt skrivbord på jobbet belamrat med papper

Det sägs att hur ens skrivbord ser ut liknar ens huvud. Båda mina är alltså rätt… belamrade…


På eftermiddagen kom översättningen
av de 16 webbsidorna som saknade engelsk variant. Jag har gått igenom dem och har ett antal synpunkter som jag först tänker dra på stabsmötet i morgon förmiddag. Helst skulle jag vilja att nån engelskspråkig slängde en bläng på texterna innan jag kontaktar översättningsbyrån för att diskutera bättre val av ord och uttryck etc.

Universen nummer 4 2016

Mitt första nummer av personaltidningen kom hem idag.

Framåt hemgång mulnade det på, men inte gjorde det mig nåt. Jag ska skutta in i duschen och tvätta håret innan jag ägnar mig åt en viss blå kvinna. Jag har ungefär 50 sidor kvar att läsa. Idag fick jag mitt första nummer av vår personaltidning och det har jag bläddrat igenom. Jag funderar på om jag inte ska ringa lilla mamma igen och kolla läget. Det lät väldigt bekymmersamt igår och jag om nån vet hur tufft det är när en inte har nån på plats som en kan dra vardagsproblem med. Men för mig har ju Fästmön funnits där i nio år – kanske inte alltid i nåt fysiskt närområde, dock. Anna har ju också haft de fyra barnen att ta hand om genom åren. Nu bor bara två av dem hemma och en av dessa två är vuxen sen flera år tillbaka. Oavsett ålder, barn är alltid barn, har jag förstått. Min mamma är alltid min mamma och hon har varit en av dem som troget stöttade mig under De Sju Svåra Åren trots att jag var hela 46, nästan 47, år när det som förändrade mitt liv i negativ riktning inträffade.

Jag hoppas att DU får en bra måndagskväll och att du slipper vara med om det jag var i början av 2009!

 


Livet är kort. Använd det väl.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Måndagen den 19 september 2016: Kyligare, ventilering och alltid barn

  1. uppsalaewaalaewa skriver:

    Här är det runt +29 på dagen och något lägre temperatur på natten/morgonen. Hälsningar fr Tunisien

    Gilla

  2. uppsalaewa skriver:

    En sak är säker – många platser är mkt varmare och badvänligare. Andra intressanta ( stora städer t ex).

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Den som har möjlighet att resa är privilegierad i mina ögon. Men det kanske är min tur snart att resa – efter 20 år. Fast nu handlar det här inlägget ovan inte om att resa, så jag tycker vi sätter streck här.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

