The Danish Girl (2015)


Ett inlägg om en film.


 

The Danish GirlEn film på lördagskvällen är aldrig fel. Och det behöver inte alltid vara skräck och thrillers för min del – ett bra drama går också an. Igår kväll föreslog Fästmön att vi skulle se The Danish Girl (2015). Under två timmar satt låg vi som klistrade framför TV-skärmen i var sin soffa.

Filmen handlar om det danska konstnärsparet Gerda och Einar Wegener. Einars karriär som konstnär går bättre än hustruns. Men så börjar Gerda måla den mystiska Lili, en kusin till Einar. Då slår hon igenom. Fast egentligen handlar filmen framför allt om Einar som är den första personen i världen som genomgår ett könsbyte och blir i början av 1930-talet Lili Elbe. Lili Elbe är både skygg och vacker, men framför allt modig.

Det här är en otroligt stark film som också är mycket sorglig. Jag vill emellertid inte berätta för mycket av handlingen ifall du som läser detta inte har sett filmen. En kan säga att homosexualitet länge var klassat som brottsligt och senare som en sjukdom. Men att vilja byta kön var däremot ännu värre och Einar Wegener hade tur som till sist träffade en förstående läkare. Därför är filmen inte enbart sorglig i mina ögon. Den är bara skitbra. Filmen är inspirerad av verkliga händelser och personer, men som de flesta dramafilmer är den förstås fiktiv.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Familj, Film, HBTQ, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till The Danish Girl (2015)

  1. Jerry skriver:

    Minns den här filmen starkt. Tittar på mycket film och många glömmer jag fort, men inte denna. Vilket skådespeleri och vilka känslor! Högt betyg även hos mig 9 (10).

    Gilla

  2. KaxiMaxi skriver:

    Jag såg filmen för ett tag sedan, den överträffade mina förväntningar rejält. Inte bara huvudrollerna spelades så träffande, i mellangärdet, men biroller miljö, ja allt var magnetiskt starkt. Då jag sedan en tid är utan uppkoppling till annat än monitorer och enbart idag fått låna en surfplatta av en granne, så kan jag inte malla dig. Jag som följt nedräkningen vill så gärna veta hur det går år med anställningen. Du kan plocka bort min kommentar när du läst den och om du har en kort stund över någon gång kanske skicka ett sms och berätta hur det går. Har tänkt på dig ofta när jag legat här och haft gott om tid till att filosofera. Ber om ursäkt för att det inte enbart handlar om inlägget, men man får inte störa utrustningen med elektronik. (Undantag kort stund på toaletten *s*

    En jäkligt stor KRAM

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

