Årets andra semesterdag: Morgon med problem och dilemman


 



Kära dagbok…

 

Ett glas med en skvätt rödvin på botten

Lite vin fick inleda årets andra semesterdag.

När en har semester börjar den egentligen kvällen före den första lediga dan. Då kan en vara uppe hur länge en vill utan att tänka på att en måste i säng för en ska upp tidigt och jobba dan därpå. Eller så kan en, som i mitt fall, kämpa för att hålla sig vaken i ett försök att suga ut det gottaste av årets andra semesterdag. Men ett glas vin (jag har dekorerat glaset själv) tillsammans med några små bitar ost och kex är aldrig fel att inleda ledigheten med. Det gjorde jag igår kväll. Och snart har jag haft två dars semester i år. Tänk på det ibland, du som klagar trots minst fyra veckors ledighet i somras. När jag hör nån göra det brukar jag se personen stint i ögonen och berätta att jag har haft en semesterdag och då var jag med om Fästmöns flytt.

Min lediga dag inleddes med att jag låg och klurade på ett kommunikationsproblem. Nej, det är inte så jag vill tillbringa en semesterdag, att tänka på saker som jag ska göra på jobbet, alltså, även om jag älskar mitt jobb. Jag fick säga till mig själv åtskilliga gånger, för problemet kan jag inte lösa hemifrån. Det får vänta till måndag. Nu ska jag inte vara på jobbet på tre dar. (Undrar om nån hämtade bullar i morse? Undrar om nån saknar veckans nyhetsbrev?..)

Orange dator med mobiltelefon ovanpå

Fikasoffan igår. Palle Kuling på jobbet har inga kommunikationsproblem – han gillar uppenbarligen orange.

 

Klockan 7.50 i röda digitala siffror och bokens Judasbarn

Nähä! Jag vaknade INTE 3:50 i morse.

Ledighet för mig handlar om att göra nåt som jag vill göra just då. Det behöver inte vara nåt märkvärdigt, bara det är… nånting. I morse lyckades jag bryta uppvakningsupphängningen och slog inte upp mina ljusblå förrän strax före klockan åtta. En bra start på en ledig dag är kaffe och läsning i sängen. Två och en halv timme ägnade jag mig åt det. Sen började jag fundera på vad jag ska göra med den här dan… Min ursprungsplan var att åka in till stan, men ju mer jag tänker på att kuska in på bussen, desto mindre lockande känns det. Samtidigt vill jag inte vara hemma hela dan, för då städar jag bara. På städfronten får det räcka med det jag gjorde innan jag drack ett glas vin: städade badrummet och toan/duschrummet. Ett tag tänkte jag eventuellt bädda rent idag och tvätta, men äh… så skitigt är inte mitt bäddlinne att jag inte kan sova i det tills nästa helg. I morgon ska jag dessutom inte sova hemma, så…

Men nu står jag inför lite av ett dilemma. Äldsta bonusdottern och en kompis drar till England i morgon och behöver skjuts från Förorten till flygbussen på centralen. Vill jag gå upp skittidigt i morgon bitti? Det lockar ju inte så jättemycket, men det jag är mer fundersam över är om de tu och deras myckna packning får plats i min lilla bil… Jag har eventuellt ett annat förslag… Hum…

Medan jag funderar vidare får du titta på innehållet i det orange paketet som jag klippte upp med en orange sax igår. Elly Griffiths är en av mina brittiska favoritförfattare, Mons Kallentoft en av  mina svenska dito. (Markus Lutteman är jag inte så impad av, men tillsammans med Mons Kallentoft blir det bra böcker.) Spännande läsning väntar alltså. Troligen tar jag tag i den översta boken vid nästa bokbyte.

Böckerna En kvinna i blått av Elly Griffiths och Bambi av Mons Kallentoft

Böckerna En kvinna i blått av Elly Griffiths och Bambi av Mons Kallentoft låg i gårdagens paket.


To be continued…

 


Livet är kort. Tid, tid, tid…

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

