Tisdag kväll den 13 september och onsdagen den 14 september 2016: Sovvanor, PowerPoint-döden och nåt starkt till lunch


 



Kära dagbok…

blå rund kinesisk ask

Den senaste i min samling av kinesiska träaskar fick jag av Anna igår.

Igår blev jag med ny ask igen! Det händer understundom att jag kärar ner mig i kinesiska träaskar. Mitt senaste alster till samlingen hamnade i min ägo via Fästmön. Hon är snäll, hon, som tänker på mig. Nu hade hon hittat en rund liten ask med blå botten och ett vackert mönster i vitt och guld påmålat. Den nya asken tronar på fönsterbrädan i sovrummet – bland andra blåa saker. Blå är nämligen vid sidan av orange min favoritfärg. Fast jag tror mörkblått passar bättre i ett sovrum än orange. Därför sover jag blått. Eller ligger och undrar varför jag inte sover. I natt – eller snarare i morse – var det dags igen. Den här gången vaknade jag klockan 3.43. Klockan 4.03 kom tidningsbudet in genom porten och gick 4.04. Alltså är det inte tidningsbudet som väcker mig utan jag själv. Nu måste jag bryta vanan  snart!

Klockan 3.43

Klockan 3.34 var det dags att vakna i natt – eller i morse.


Nån som däremot inte tycks ha några som helst problem att sova 
är flickkatten Citrus som bor hos Anna. Eftersom jag visste att jag skulle få en sak av Anna igår tog jag själv med mig en pryl till värdinnan – en fin och alldeles oanvänd röd t-shirt som jag aldrig har vuxit i. Eller rättare sagt, den hade krympt till fel storlek redan innan jag hann att använda den. Eh ja… Hur som helst, t-shirten var till Anna. Men det tog tre sekunder så la Citrus beslag på den – genom att lägga sig själv på den och sova så gott.

Citrus blinkar med ena ögat

En halvsovande kattflicka på t-shirten som var till Anna.


Innan jag stack iväg till Anna igår 
skrev jag en bokrecension till UppsalaNyheter. Jag hade nästan ingen ork och knappt med tid, men det blev en text som Pe tog in i morse. Eller i natt, när jag var vaken, nästan. Pe är en riktig nattuggla medan jag är kvällstrött, så det är inte så ofta vi träffas, vännen och jag.

 

Fönster mellan kontoren

Spionfönster mellan kontoren i Blåsenhus.

Idag på förmiddagen har jag arbetat min halvdag i veckan på Blåsenhus. Jag fick en nyckel i morse, men kontor får jag låna det som är ledigt när jag kommer eftersom jag kan dyka upp olika dar. Trots att det bara handlar om fyra timmar är det svårt för mig att hitta tid mellan alla möten i kalendern. Men jag gör så gott jag kan. Lustigt nog upptäckte jag att en kan spionera på sina kontorsgrannar. I varje kontor finns nämligen små fönster vid sidan av det stora fönstret mot Botaniska trädgården. Nåt att roa sig med om en har tråkigt. Om min halvdag på Blåsenhus var tråkig eller ej lämnar jag osagt. Däremot dog jag PowerPoint-döden under morgonens stormöte. Föreställ dig fyra talare med tillhörande PowerPoint-paket – varav minst hälften av bilderna inte går att läsa eller förstå eftersom det inte syns vad det står på dem.

 

Pfefferoni oliver och majs

Nåt starkt till lunch.

Det efterföljande mötet var desto mer uppiggande (jag träffade bland annat S från SLU i korridoren utanför mötesrummet!) trots att jag inte hann fika – bara trycka i mig en bulle – och trots att jag tappade kontakten med nätet hela tiden. Jag hann i alla fall förfärdiga minnesanteckningarna och publicera dem innan jag stack iväg för nåt starkt… Tja, det handlade självklart inte om nåt alkoholhaltigt på arbetstid utan en pizzalunch med starka tillbehör på Kåbo-pizzerian.

I eftermiddag har jag jobbat med ditt och datt och haft ett litet arbetsmöte på kontoret på hörnet. Jag blir hela tiden inbjuden till möten, men idag blev jag tvungen att tacka nej till ett eftersom det krockar med ett annat möte som jag inte kan avstå från att delta i. Det börjar bli väldigt tjockt i kalendern. Min dejt med naprapaten nästa gång måste bokas om (krockar med ett viktigt möte), men Klara och jag lyckas visst alltid ringa varandra när vi är upptagna. Tur att vi har lite tid på oss att ändra tid. Men märkligt nog har jag lyckats hålla fredagen ren – semester, ju!!! Och kolla vad som händer då… HURRA!

Annons för godisaffären BonBon som smygstartar 16 september

Uppsalas största godisaffär BonBon smygstartar på fredag! Affären ligger i den nya köpcentrumet mellan Tokerian och Stormarknaden.


Det var en dimmig och kall morgon,
men dan avslutades med sol och värme. Nu ska jag vattna mina 48 krukväxter och ringa mamma innan jag ägnar mig åt diverse saker som betala räkningar och sånt skoj.


För övrigt vill jag varna för fejk-mejl från Elgiganten. Jag försökte både ringa deras kundtjänst och även få kontakt med dem via chatten för att be dem lägga ut en varning på sin webbplats – inget svar nånstans. Hur dåligt är inte det?! Jag skulle skämmas om jag vore dem. Att dessutom tvinga uppringande kund att lyssna till vidrig musik i luren är snudd på tortyr. Skärpning!

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Media, Musik, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

