Tisdagen den 13 september 2016: Tämligen slut i rutan


 



Kära dagbok…

 

Klockan 3.55

Klockan 3.55 vaknade jag i morse.

Denna den andra kursförmiddagen av två var det samma visa på tidiga morgonen som de senaste morgnarna: jag vaknade. I morse var klockan emellertid 3.55, det vill säga jag vaknade 14 minuters senare än igår. Men, som sagt, runt 3.50-tiden vaknar jag varje morgon sen en tid tillbaka. Jag kan inte säga att det är nåt ljud jag väcks av. Däremot har jag varit med om detta tidigare. Det handlar om att kroppen får en irriterande vana, helt enkelt, att vakna runt samma tid varje natt. Så snart jag lyckas bryta vanan vid ett enda tillfälle går den över. Frågan är bara hur jag ska bryta den…

Nåja… jag läste ut min första Jonas Moström-deckare i morse och hann att grabba tag i en ny bok. Den senare, som jag fick i vintras av en före detta kollega, har jag emellertid inte hunnit mer än stoppa in bokmärket i, för jag har tillbringat förmiddagen på kurs och resten av dan, med avbrott för en paj-lunch, i möten.

Himlen är alltid högre och Judasbarn

Bokbyte i morse från Uppsaladeckare till New Yorkdito.

 

Grönt gräs

Gräset var fortfarande mycket grönt utanför Ekonomikum där kursen hölls.

Förmiddagens kurs var alltså den andra delen av kursen jag påbörjade igår. Det var en grundkurs i verktyget som vi använder för vår externwebb. Vi har gått igenom hur en skapar nya sidor och artiklar med text, bild, filer, länkar etc. Men verktyget omfattar så många fler komponenter att jag inser att en fortsättningskurs är nödvändig för mig som webbplatsansvarig. Nästa gång den kursen ges har jag emellertid inte möjlighet att gå och därefter ges den inte förrän i vår. Samtidigt vet jag ju inte om jag blir kvar. Som du ser i högerspalten om du datorsurfar när du läser den här bloggen återstår 57 dagar av min provanställning. Om framtiden vet en inget…

Kursen hölls precis som igår i källaren på Ekonomikum. Utanför lokalen var gräset härligt grönt och jag passade på att insupa så väl färg som luft innan jag dök ner i bunkern.

Sen fick jag liksom spola och ställa om hjärnan…

Skylt med texten "Spola efter dig!"

 

Fönster med galler

Inga lysande utsikter i eftermiddagens mötesrum trots att det var på femte våningen…

På S:t Olofsgatan mötte jag tre kollegor från Blåsenhus. Vi intog lunch på ett trångt men rätt fantastiskt litet ställe på en tvärgata till S:t Olofsgatan. Lunchen var både billig och god. Medan vi åt hade vi ett jobbmöte. Såna här träffar är guld värda! 

Efter lunchen traskade vi till möteslokalen på S:t Olofsgatan. I ett fullsatt rum utan luft pratade vi sen två flikar intranätstruktur och -innehåll. Jag kan ärligt säga att det var svårt att tänka om från externt till internt. Att det dessutom är två olika verktyg, två helt skilda webbplatser med två olika upplägg och utseende underlättar inte heller. För att inte tala om målgrupperna… Vissa målgrupper kan ses som både interner och externer, för att förenkla det hela (not!)…

Tämligen slut i rutan är sammanfattningen för min del nu. Jag tror att det är bara att försöka tugga i sig ett par mackor och förnya energin lite och det ska jag göra hos Fästmön. I morgon är jag på Blåsenhus hela förmiddagen, men sen ska jag försöka vara på jobbet-jobbet en och en halv dag. Ja, jag längtar faktiskt efter min semesterfredag, det är mycket nu…

 


Livet är kort. Dagarna är fulla.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tisdagen den 13 september 2016: Tämligen slut i rutan

  1. Sådana där perioder kan jag också hamna i, vakna FÖR tidigt för att gå upp, det är oerhört irriterande. Sen när klockan närmar sig ringdags, då, då är jag trött igen 😦

    Skönt att ha ledig fredag att se fram emot !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja precis så som du beskriver det är det. Oerhört irriterande! 😦 Och så somnar en till riktigt hårt just när det är dags att kliva upp.

      Verkligen skönt med semester på fredag. Nu planerar jag vad jag ska göra… Mest ta det lugnt, faktiskt. Men nåt kul vill jag ju göra på min lediga dag. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

