Måndagen den 12 september 2016: Kursad, sporrad och irriterande tid


 



Kära dagbok…


Ibland börjar en i lite fel ände. 
Men enligt en före detta kollega på LinkedIn är jag ju

”en doer.

Datorskärm, som visar IT-avdelningens externa webbplats och ett tangentbord

Idag lärde jag mig grunderna för att kunna jobba på webbplatsen på bilden.

Därför fick det bli migrering och nytt utseende på min avdelnings externwebb först och grundkurs sen. Den 31 augusti var det först, idag var det sen. Den här förmiddagen och i morgon förmiddag lär jag mig grunderna i det verktyg vi använder. Kursen var fullbokad, men nån hade blivit sjuk. Trots det var vi 14 personer som gjorde övningar idag och som ska fortsätta i morgon.

För mig är det otroligt värdefullt att få grunderna så att jag inte bara kan göra mer avancerade saker utan faktiskt också kan skapa nya sidor på vår webb… Dessutom träffar jag folk som jobbar med delvis samma saker som jag. Roligast idag var att träffa Helena som gör Universitetsbibliotekets fina 400-blogg, men också att träffa personen som kände igen mitt namn från Energi och teknik på SLU. Vi lyckades missa varandra på SLU med nåt år. Uppenbarligen finns mitt namn kvar nånstans ändå, trots att det nu är över tre år sen jag jobbade där.

Skolplansch med elefant

Jag kände mig som en skolflicka där jag satt under skolplanschen med en elefant.

 

Macka i plast och kaffe i pappmugg.

Dagens lunch var macka i plast och kaffe i pappmugg.

För att få ögonen att samarbeta satte jag mig ungefär mitt i rummet. Då kunde jag kika med glasögonen på min skärm och över glasögonkanten på lärarens storskärm längst fram i salen. Ett kort avbrott för kaffe och liten macka blev det, så när dagens övningar var slut och det var lunch kände jag mig inte särskilt überhungrig. Därför svängde jag in på macken vid rondellen och köpte en macka i plast och kaffe i pappersmugg. Macklunch, alltså. Det blev en baguette med Skagenröra och den smakade helt OK. Kaffet var också gott. Himlen var alldeles blå, så det gjorde inte ont att sitta utomhus en stund. Det var skönt att få lite ljus och luft efter en kurs i källarvåningen på Ekonomikum. Ekonomikum, som hette Humanist-Centrum när jag var där sist och pluggade litteraturvetenskap på järnåldern (1984)…

Blå himmel med lite svag rök från ett flygplan

Himlen var alldeles blå vid lunchtid.


På eftermiddagen gästspelade jag på jobbet. Mrs J
hade lämnat ett liniment som jag provar på min arm under ett dygn för att se om jag tål det eller inte. Tanken är att sen testa det på hälen och vaden. En ökad blodgenomströmning kan vara väldigt bra för min onda häl. Jag trodde att jag var experten på hälsporre på jobbet, men Mrs J har plågats av det i 15 år, jag endast i fyra och ett halvt – och då inte hela tiden… Det jag emellertid insåg i helgen är att vila funkar. Fast det är inte så kul att enbart sitta stilla. Min naprapat och jag pratade om olika vidare behandlingar när vi sågs i torsdags. Förutom kortisonspruta, som ju bara lindrar symtomen, inte behandlar åkomman, kan kryckor i två veckor vara ett alternativ. Spontant undrar jag då hur jag ska kunna jobba. Nej, kryckor på jobbet funkar inte, det har jag provat tidigare.

Däremot gick det bara inte att tacka nej till Mrs J:s äppelkaka till eftermiddagskaffet. Den var härlig att kladda med utomhus!

Äppelkaka

Härlig äppelkaka att kladda med.

 

Digital klocka som visar tiden 3.41

Irriterande tid att vakna.

Slutligen lite seriöst gnäll. Häromdan beklagade jag mig över att jag vaknar klockan 3:50 varje natt. Kanske beror det på hälsporren, kanske är det nåt annat skäl. I natt var inget undantag, men jag var några minuter tidig, som synes på bilden. Det är lika irriterande varje gång, fast lite extra i morse eftersom jag hade sovmorgon. (Det är närmare till kurslokalen än till jobbet.) Vi får se vad som händer i morgon bitti.


I morgon fortsätter kursen i webbverktyget.
Till lunch ska jag träffa en samarbetspartner som jag jobbar finfint ihop med. Vi går efter en lättlunch vidare tillsammans till ett redaktörsmöte. Sen tänker jag åka hem och tisdagshandla. Jobbdatorn är med hem i kväll, så kanske kollar jag mejlen i morgon kväll. Jag har bestämt mig för att generellt sett inte jobba hemifrån eftersom vi faktiskt inte får göra det på min avdelning. Och gratis jobbar jag inte längre.


To be continued…

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Jobb, Krämpor, Personligt, Sociala medier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Måndagen den 12 september 2016: Kursad, sporrad och irriterande tid

  1. imsevimse skriver:

    Mrs J verkar toppen. Lämnar både liniment och god kaka! Hoppas det hjälper mot hälsporren. Kakor gör en i alla fall på bra humör.

    Liked by 1 person

    • Tofflan skriver:

      Mrs j är toppen, men hon lämnade inte liniment mer än att jag fick prova så att jag tål det. Nu har jag provat och huden har inte reagerat, fast jag har inte orkat åka och handla linimentet. 😦 Kakor gör en tjock, men gladare! 😛

      Gilla

  2. rexxmaster skriver:

    Men det är inte så att det är tidningsbudet som kommer 03:50 då, och att du vaknar omedvetet av att porten slår igen eller att det är någon grannes brevinkast som slår igen?

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Porten borde slå igen två gånger då och jag hör ingen enda. Brevinkast har vi inte utan tidningshållare och de är garanterat tysta. tidningsbudet kommer tidigast 4.30 hit. Då händer det att jag vaknar igen – om jag har slumrat till.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

