Ett vin: Manifesto Nero d’Avola


Ett inlägg om ett vin.


 

Manifesto Nero d'avola

Manifesto Nero d’Avola funkar möjligen som sällskapsvin.

Bara för att ett vin kostar mycket behöver det inte vara gott. Då borde det även finnas fyndviner till låga priser. I mitten av sommaren köpte jag det sicilianska vinet Manifesto Nero d’Avola (2015), nummer 2680 hos Systembolaget.

 

 

Trots att det angavs som fylligt kostade det endast 79 kronor. Huvuddruvan, nero d’avola, är en av mina favoriter. Nero d’avola ger robusta viner och funkar bra att lagras. Och lagrat vinet är kanske just vad jag borde ha gjort…

 

 

 

 

Så här kan en läsa på Systembolagets webbplats om vinets smak och doft:

”Nyanserad, mycket fruktig smak med fatkaraktär, inslag av mörka bär, kaffe, plommon, choklad, vanilj och peppar. Serveras vid 16-18°C till rätter av lamm- eller nötkött. Nyanserad, fruktig doft med fatkaraktär, inslag av mörka bär, kaffe, plommon, choklad, viol och kryddor.

En sip av vinet före maten, när det stått ovanpå spisen under matlagningen och blivit ljummet, var ljuvlig. Däremot funkade vinet inte alls ihop med min pastarätt med kalkonfärs, vitlökssalt och ketchup. Vinet smakade surt, snudd på bittert, nästan rönnbär. Även till ljus choklad och vaniljkola efteråt smakade det surt. Det enda vinet funkade med var en bit mild Brieost. Jag skulle också kunna tänka mig att det går bra att dricka som sällskapsvin om det ljummas något. Troligen behöver det också lagras minst ett halvår innan det dricks.

Toffelomdömet blir lågt.

Rosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

