Onsdagen den 7 september 2016: Moln och spaghetti på plussidan, slöseri och hälsporre på minus


 



Kära dagbok…

 

Molntussar på himlen

Morgonhimlen med sina vita molntussar.

Plötsligt kom värmen tillbaka. Härom morgonen var det åtta grader – i morse var det nästan 19 grader redan vid sex-tiden. Det är då jag brukar kliva upp. Jag har haft några riktigt dåliga nätter med usel sömn den senaste tiden. Det handlar inte bara om flygövningar utan också om kramper i ben och fötter, framför allt. Jag kan berätta att det är allt annat än skönt när en just har somnat och en vaknar av att foten, där hälsporren är som värst, vrider sig som ett rep runt sig själv. Det gör vansinnigt ont. Och nej tack, jag vill inte ha några goda råd. Jag vet vad det beror på och jag måste förändra saker så att det blir bättre. Men det tar tid. Då är det i alla fall skönt när en skuttar ut ur porten vid sju-tiden på morgon och det är så varmt att jag egentligen inte behöver min nya jacka. I morse var himlen blå bakom många, många små vita molntussar. Bilden här ovan tog jag på väg till garaget.

spaghetti-jordartskocka-ruccola-halloumi-squash

Spaghetti med jordärtskocka, ruccola, halloumi och squash blev min supergoda lunch idag.

Vissa dar tycker jag att jag inte får så mycket gjort på jobbet. Därför har jag börjat med en kom-ihåg-lista för dagen. Då inser jag att jag faktiskt kan bocka av saker. På förmiddagen hann jag prata med en översättare och sammanställa ett underlag för bedömning av omfång och tidsåtgång. Jag har kollat upp bakgrunden kring varför ett antal viktiga sidor som inte är våra ligger kvar under vår webbplats. En sida på externwebben har jag uppdaterat efter att ha pratat med en kollega som fick granska innehållet. Underlaget för torsdagens utskick till vissa studenter fick jag iväg till rätt ställe som jag göra utskicket. Vidare påminde jag en person om att läsa ett dokument som ska lämnas in i morgon lunch. Sen intog jag dagens lunch – spaghetti med jordärtskockor, ruccola, squash och halloumi. Underbart gott! Det var som om Rullan-kocken kände på sig att jag var jättesugen på just spaghetti. Till helgen planerar jag att göra nånting med just det och kycklingfärs.

Efter lunch gruvade jag mig en aning inför ett besök i ett getingbo. Men jag kom av mig för jag fick besök på rummet. Det var ett besök som gjorde mig väldigt glad, för det återkopplade till ett samtal jag hade inför att jag eventuellt skulle få det här jobbet. Alla människor är inte utvecklingsbara, fast många är det. Även jag. Och varm om hjärtat blev jag när jag fick information om att några som haft det svårt har fått det mycket, mycket bättre.

Under eftermiddagen pillade jag sen vidare med två olika typer av kommunikationsplan. Den en är så gott som färdig, men väntar på att få vissa frågetecken uträtade. Den andra ska göras snart och jag förberedde genom att läsa in mig på befintlig. Den befintliga ska revideras, men också göras om enligt en mall som jag har jobbat fram i sommar. Det blir så mycket enklare att till exempel jämföra – och hitta snabbt och lätt – om planerna är uppställda på samma sätt, med samma struktur. Sen kan skalet fyllas på med kommande storverk och andra aktiviteter.

Några som kanske har tänkt, men som i mina ögon inte gör några storverk hade skickat mig en tidning igår. Jag blev så arg att jag kallade den

”min nya darttavla

Vårdguiden

Fy vilket slöseri att göra den här tidningen fyra gånger om året och skicka ut till alla hushåll i Uppsala län som vill ha samhällsinformation.

på Instagram. Jag förstår verkligen inte hur offentlig verksamhet kan slösa så med mina och övriga skattebetalares pengar. Vi vill ha vård, inte läsa om vård, för att tala klarspråk. Denna skryttidning, eller vad den nu är för nåt, ska dessutom komma ut flera gånger om året. Tidningen innehöll en massa artiklar. Är det nåt vi länsinvånare vill ha från vården så är det kontaktuppgifter till vården – och så vård i sig, förstås. Varför inte utöka bemanningen på akuten, till exempel, med några undersköterskor eller ett par sjuksköterskor i stället för att göra en tidning??? Ett fruktansvärt slöseri!

Mer än halva arbetsveckan har nu passerat. I kväll ska jag ägna lilla mamma en timmes uppmärksamhet. Min enorma strykhög sparar jag nog till helgen. Då är det visserligen Kulturnatt här i Uppsala, men jag har inget sällskap utan planerar att stanna hemma och dammsuga och läsa.

I morgon bitti ska jag till Blåsenhus, huset mitt emot Botaniska trädgården. Från och med nu ska jag tillbringa minst fyra timmar där varje vecka. På eftermiddagen ska jag vara på mitt vanliga kontor och göra nyhetsbrev innan jag sticker iväg till naprapaten som får bråka med min hälsporre. Plus och minus i detta sista behåller jag för mig själv.

 


Livet är kort. Det ska inte slösas.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Diskutabelt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

