Anna och Mats bor inte här längre


Ett inlägg om en bok.


 

Anna och Mats bor inte här längreTrots att jag tyckte att den första delen om Anna och Mats, Ur vulkanens munvar deprimerande kunde jag inte låta bli att läsa uppföljaren, Anna och Mats bor inte här längre. Helena von Zweigbergk är författaren bakom böckerna där hon i den första delen beskriver ett äktenskap i sönderfall. Den andra delen, som kom ut fyra år efter den första, utspelar sig efter det totala sönderfallet, det vill säga under skilsmässan. Båda böckerna hittade på second hand, på Röda Korset.

När den här boken börjar håller Anna och Mats på att dela upp och packa sitt forna gemensamma hem. De ska skriva under skilsmässopappren. Därefter väntar ett halvårs tid innan de formellt sett är skilda. Läsaren får följa parets separata liv, både som nyblivna singlar och som ensamstående föräldrar till skilsmässobarn. Mats är redan inne i en ny relation, medan Anna tar det lite mer piano.

Den här gången får vi veta mer om hur Mats känner. Det gör att jag gillar boken mer än den första delen. Samtidigt är Anna lite för positivt skildrad, vilket kanske har att göra med att författaren själv är kvinna – det är lättare att identifiera sig med nån av samma kön. Samtidigt undrar jag vad som händer med Annas famlande relation. Det känns som om författaren släpper den lite plötsligt. Men jag tycker att såväl Mats som Anna är realistiskt och trovärdigt skildrade. Sneglar jag på egna upplevelser blir det ganska många bekanta… återseenden.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort. Kärleken är evig. Men föremålen växlar.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

