Ett vin: Clivus Valpolicella Ripasso


Ett inlägg om ett vin.


 

Clivus Valpolicella Ripasso

Clivus Valpolicella Ripasso var ett mustigt vin, men hade lite kort eftersmak.

På fredagskvällen smög vi iväg till en närliggande restaurang för att äta middag. Det är enkelt att göra när två är trötta efter en arbetsvecka. Eftersom Husets vin (ett sydafrikanskt vin) var slut (liksom husets whisky, Black Velvet, så jag fick tvinga i mig – eh – Tullamore i stället) valde jag ett annat ur vinlistan. Jag fastnade för Clivus (2012) som är ett ripasso från Valpolicella. Det finns inte att köpa på Systembolaget, men hos TOMP kunde jag läsa följande beskrivning:

”Clivus Valpolicella Ripasso har en djupröd färg. Doften är generös och öppen med tydliga inslag av torkad frukt och mörka söta bär. Smaken är generös och fruktig med toner av mörka körsbär, torkad frukt och med balanserad fatton.


Fästmön
åt grillspett med kött,
jag spett med kyckling. Vi hade innan dess intagit vitlöksbröd med aioli och svarta oliver, så en kan säga att våra smaklökar var något vitlöksimpregnerade. Vinet passade emellertid bra till såväl det vitlökade som huvudrätten. Det var fylligt och mustigt, men hade kanske en något för kort eftersmak för att uppnå toppoäng. När det fanns hos Systembolaget som beställningsvara kostade det 109 kronor flaskan. På restaurangen betalade jag 24o kronor.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort. Ripassoviner är oftast goda.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Familj, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

