Måndagen den 29 augusti 2016: Jobbet och livet utanför det


 



Kära dagbok…


Helgen tog slut och arbetsveckan startade
. Jag trodde att det var ett skämt när jag kom till stan i bilen i morse – det var vägarbete på min vanliga väg till jobbet och gatan var stängd för biltrafik! (Det börjar bli väldigt svårt att ta sig till och från jobbet, kan jag meddela…) Det var tur att jag hade startat tidigt hemifrån, för jag skulle ju ha ett möte med min chef direkt på morgonen. Chefen brukar vara tidig och dessutom glömde jag mobilen hemma – det är tredje gången på lika många dar – men kom på det innan jag rullat ut ur garaget. Sen var det gatuavstängningen. Men… jag var faktiskt på plats före chefen.

Vägarbete nästa 5 miles

Skylten borde inte vara snigg-orange utan illröd.

 

Botaniska trädgården entré och blå himmel

En halv dag i veckan ska jag sitta mitt emot Botaniska trädgården.

Samtalet blev bra. Jag fick klart för mig vad jag ska prioritera, men också varför. När min chef säger det låter det så självklart. När jag själv försöker göra det är det inte alltid lika lätt. Jag vill göra ”allt” och jag vill göra det bra. Vidare blev det bestämt att jag ska vara en halv dag i veckan på Blåsenhus, huset där jag brukar låna ett kontor med utsikt mot Botaniska trädgården. Detta för att teamet där borta har många jobb igång och behöver mina insatser, men också för att vi ska lära känna varandra lite bättre. Det är inte helt lätt att veta vilka människorna är, hur de jobbar, vad de jobbar med etc när en sitter i två olika hus som inte finns på samma område. Jag är inte helt nöjd med att ägna en halv dag i veckan åt ett enda team, men det är chefen som bestämmer och jag protesterar inte. Dessutom var jag själv inne på att föreslå detta om det inte fanns nån annan lösning. Nu får vi se hur det blir. Det är i vart fall värt att prova. Dessvärre är det så tjockt i kalendern att jag inte vet från och med när jag ska börja med den där halvdagen. Det blir troligen inte förrän i mitten av månaden.

Av yrseln kände jag inget idag, men jag har inte sovit så bra i natt. Trots att det regnade hela natten, vilket brukar söva mig, kände jag mig varm och vaknade flera gånger. Sista gången var det inte lönt att försöka somna om, så jag klev upp 5.45. Hälsporren i högerfoten jävlas och på grund av eksemen kan jag inte tejpa foten – eksemen är som brännskador. Magen är i olag och bland annat mådde jag illa efter lunchen. Mary Queen of Floods och jag traskade över till Rullan för att luncha tillsammans. Det är gott att ha en kompis på jobbet! Framöver, troligen nästa vecka, ska vi ta en öl nån kväll eller på helgen.

Vegetarisk lunch

Dagens lunch var nånting obeskrivligt vegetariskt med rödlök på.


Arbetsdagen har inneburit allt från information 
om förändringar kring studenternas e-post, via webberier och engelska sidor, till ett projekt där jag har skrivit ner några tänkbara frågor till en FAQ-sida*. Och sen en massa annat också. Men jag känner att jag är på banan igen och det är bra.

Min nya jacka – som förresten inte är tjockis-svart utan mörkblå! – var till stor nytta och glädje idag. I lördags när jag köpte den var det uppåt 30 grader varmt här i Uppsala, men i morse var det bara elva grader och regnigt. Det har regnat hela dan. Jackan är varm och skön, den stod emot regnet bra och jag behövde inte ha nån tröja under. Fast jag tog med tröjan till jobbet, ifall jag skulle frysa på kontoret. Det verkar emellertid som om värmen har kommit igång lite och jag kunde jobba i t-shirt hela dan. Till min nya jacka har jag förresten två finfina snusnäsdukar som jag har fått av Fästmön och som jag kan alternera med. Vilken tur!

Detta bildspel kräver JavaScript.


Jorå, jag har ett liv vid sidan av jobbet faktiskt. 
På fritiden ägnar jag mig till exempel åt att blogga. I helgen kunde jag konstatera att det var första gången den här nya bloggen hade fler besök(are) än den gamla. Det har tagit knappt tre månader och det är jag nöjd med. Jag tror också att mina nuvarande läsare är andra än tidigare, även om vissa gamla godingar har fortsätt att följa mig även här. Tack! 

På fritiden är jag också själv läsare, som bekant. Jag läser ett urval andra bloggar åtminstone två gånger i veckan. Och så läser jag många böcker ifall nu nån har missat det… Bilden nedan tog jag igår kväll. Den föreställer de två av mina TBR-hyllplan** som jag har i bokhyllan i sovrummet. Ser DU nåt intressant där??? Kommentera gärna!

TBR-hyllor

Två av mina nuvarande TBR-hyllplan.

 

*FAQ-sida = en frågor-och-svar-sida. Förkortningen FAQ är engelsk och står för Frequently Asked Questions, det vill säga Vanligt förekommande frågor

*TBR-hyllplan = hyllplan med olästa böcker. Förkortningen TBR är engelsk och står för To Be Read, underförstått Böcker som ska läsas.

 


Livet är kort. Mitt liv är fullt av spännande företeelser.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Måndagen den 29 augusti 2016: Jobbet och livet utanför det

  1. Grethe skriver:

    Det låter bra och blir säkert toppen. Snygg jacka du köpt, det är du värd varenda krona.
    Nu ser vi bara framåt och håller tummarna.
    Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jackan var jätteskön att ha idag när det var kyligt och regnigt! Jag har svårt att ta att jag är värd den, men… I nästa inlägg lovar jag att dela med mig.

      Tack för att du tror på mig och för att du bryr dig! 😛
      Kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

