Söndagen den 28 augusti 2016: Lugn fortsättning


 



Kära dagbok…

 

Laxmiddag

En fantastisk söndagsmiddag med bok och vitt vin.

Det blev en lugn dag med fortsatt tänkande. Jag hade ingen lust alls att gå ut, men tvingades linka över till Tokerian eftersom jag hade glömt att köpa orange rom till middagssåsen. Hälsporren trycker på och gör ont och jag är bara skittrött. Det var knappt så jag orkade gå över och handla. Men jag gjorde’t i alla fall. En får bita ihop ibland. Och sen får en öppna kakhålet när det är dags att äta den fantastiska söndagsmiddag (<== ironi) en har lagat till. Jag hittade fyra halvmjuka små potatisar i kylen. Dem kokade jag medan jag grillade två laxfiléer i grillpannan. Såsen gjorde jag på crème fraiche, ovan nämnda rom och en rödlök. Till maten serverade jag mig, förutom en ny bok på gång, även ett glas svalt vitt vin. Idag smakade Villa Garros perfekt till firren!

Nånstans mitt på dan läste jag ut Pianostämmaren och bytte bok till Ur vulkanens mun. Nu har jag läst så många deckare på raken att jag behöver få mig lite mer seriös litteratur till livs. Samtidigt har den här relationsromanen börjat rätt tungt… Mamma ringde på eftermiddagen och hon har tidigare tipsat mig om andra böcker av samma författare, Helena von Zweigbergk. De böckerna har varit bra, så det blir säkert den här också – om än inte nån feelgood (som jag kanske hade behövt läsa i stället). Detta är den första delen av två om Anna och Mats och boken kom ut 2008. Sen skrev författaren ytterligare nån bok innan uppföljaren Anna och Mats bor inte här längre kom ut 2012. Böckerna hittade jag på Röda Korset i juni och de kostade typ fem spänn styck eller nåt.

Böckerna Pianostämmaren och Ur vulkanens mun

Bokbyte idag från svensk deckare till svensk relationsroman. Spänning på olika sätt, alltså.


Under eftermiddagen tittade jag färdigt på Tyst vittne
Jag spelade in fredagsavsnittet på DVD-hårddisken, men började titta så sent igår att jag inte orkade se klart. I fredags slutade båda TV-deckarna som har visats. Det lär bli trista kvällar framöver. Söndagskvällar är också rätt trista TV-mässigt. Men jag tar nog en dusch och hoppar i säng tidigt och läser.

Igår ringde jag till en god vän/bloggläsare som har varit så gullig mot mig på flera sätt. Lite fundersam blev jag när h*n inte svarade, men så i kväll fick jag samtal om att h*n varit på en weekendresa till Kungliga Hufvudstaden. Då sänkte sig lugnet över mig också. Jag kan inte oroa mig för alla möten i morgon heller – det är en kväll och en natt först. Min tillit till mig själv blir sakta men säkert starkare. Jag är övertygad om att jag ser med nya och kloka ögon på saker och ting i morgon.

Så värst kloka ögon har emellertid inte allaoch jag har det definitivt inte alltid, vill jag påtala! Men den som gjorde den här loggan måtte ha varit… full eller nåt. Jisses, så yr i skallen jag blev när jag fösökte läsa den!

Logga Fyrisgården

Fyrgådenris? Nä, Fyrisgården. Yr i skallen blir en när en försöker läsa den här loggan.


Och lokalblaskan är inte mycket sämre den! 
Ull är mjukt, men jag tror tyvärr inte att cyklisten i notisen som rubriken nedan puffade för klarade sig helt utan skador…

Misstänkt rattull

Rattull… är det sånt ULLrika har om ratten???

 


Livet är kort. Ibland blir det för mycket, ibland blir det tokigt och nån gång blir det lugnt.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Familj, Ironi, Krämpor, Mat, Media, Trams, TV, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndagen den 28 augusti 2016: Lugn fortsättning

  1. Lax och potatis, det är väl gott !! Idag orkade vi inte laga mat, det blev hamburgare, men det var gott det också. ! ha en bra vecka

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Lax och potatis kändes riktigt bra och gott att äta idag. Förstår att ni inte orkade laga mat, det gör sällan jag heller. Men idag var det skönt att nästan bara vara hemma och också äta hemlagat här.

      Var rädd om dig och ha en så bra vecka som det går!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

