Tisdagen den 23 augusti 2016: Slöserier och sparanden


 



Kära dagbok…


Idag kom straffet. Straffet
för att jag skrev om att Uppsala kommuns vägarbeten och kallade dess paradgata

”världens löjl.

och hemresan från naprapaten i centrum i torsdags

”helvetet.

Tio meter från hemmet… gissa vad som pågick? Jajamens, som Bosse J brukade säga: vägHELVETESLÖJLarbete!!! Eller egentligen pågick inte nåt arbete, men vägen direkt efter första rondellen var uppgrävd på två ställen. Nån som arbetade med vägen såg jag inte till varken i morse eller nu i kväll när jag kom hem. Anledningen till att jag tycker det här är både löjligt och ett helvete är att den här vägen är ganska ny. Hur 17 kan en gatstump slitas så hårt att den måste asfalteras om efter två (2) år??? Det övergår mitt förstånd! Slöseri med skattebetalarnas pengar – från början, kanske?

Trots allt var jag på jobbet redan 7.30. Jag var nog lite nervös inför dagens presentation och möten, men allt gick bra. Jag blev extra glad när mina chefer sa vid stabsmötet att de är så glada att jag jobbar hos dem för att jag gör saker som behövs. De delar av mitt hjärta som har varit jobbfrusna sen 2009 börjar sakta, men säkert tina. Jag känner mig engagerad i mitt jobb, fast också lite frustrerad över att det blir proppar i arbetsgången ibland. Tyvärr känner jag mig inte nöjd med hur jag hanterade en uppgift jag skulle ha gjort. Samtidigt beror det inte på mig utan på att uppdragsgivaren och jag inte är tillgängliga för varandra samtidigt.

Slazenger tshirt

Kanske var jag inte värd den här för 70 spänn..?

Så jag var nog inte värd den där tischan jag köpte på Bigbox i Tokerianrondellen för hela 70 spänn efter jobbet. Men det skiter jag i. Den var snygg. Sen provade jag tre andra tischor också. Jag kan konstatera att jag är fet och ful. Därför blev det tjockis-svart som vanligt.

Rätt snygga kläder fanns där annars. Samtidigt förundrades jag över att de behövde vara två (2) som tog emot mina 70 spänn och lämnade tillbaka kvitto och t-shirten FELVIKT i en påse, såg jag när jag kom hem. Hmpfffffffffffff… (Det verkade ju lite slösigt med två personal för detta oerhört tunga och avancerade arbete att ta emot två sedlar, ge tillbaka en papperslapp och en påse med en FELVIKT t-shirt. Det kanske var vikningen som ställde till det och gjorde nån utmattad?)

I kväll är jag verkligen skittrött. Ändå har jag roat mig med att slänga mitt före detta facks tidning direkt i pappersinsamlingen. Det vore BRA om Dimsyn Vision uppdaterar sitt medlemsregister, tycker jag, så slipper de slösa papper och porto på mig som inte är ett dugg intresserad…

Tidningen Vision ner i pappersåtervinningen

Tidningen Dimsyn Vision åkte direkt ner i pappersinsamlingen.


Ett företag som har tänkt på det där
med att inte slösa papper och porto är IKEA. Lite besviken blev jag först att jag inte fick nån ny IKEA-katalog i min postbox utan bara… ett papper. Där kunde jag läsa att jag hittar katalogen på nätet eller i en fysisk butik – eller så kan jag skicka efter den via nätet eller per telefon. Och det är nog väldigt smart tänkt och väldigt lite slöseri. Samtidigt exkluderas såna som min mamma som inte är datoriserad. Fast… inte tar hon länsfärdtjänst för att åka till IKEA, precis…

Detta bildspel kräver JavaScript.


NU ska jag göra allt för att hålla mig vaken
så jag kan se isländska Fångade på SvT1 klockan 21.50…

 


Livet är kort. Ibland slösas det, ibland sparas det.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Ironi, Jobb, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tisdagen den 23 augusti 2016: Slöserier och sparanden

  1. Snygg o prisvärd t-shirt. Svart är ju praktiskt och snyggt !

    Jag fick IKEA katalogen idag. Dom kanske tänkter ni som bor i IKEA städer ändå tar er dig, men det måste vara nått nytt påfund, för alla har väl brukat få en ? Jag brukar dock bara lägga den i pappersåtervinningen så det har varit bättre JAG fått ett papper 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja bra pris och färg, men nästan alla kläder jag har är svarta. Lite tråkigt, så där…

      Jaså minsann! IKEA kanske är ”snällare” i Dalarna? 😛 Här var det lite snålt, tycker jag, som gillar att få katalogen och sparar ett ex hemma tills nästa kommer… Men inte i år, alltså.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

