Söndagen den 21 augusti 2016: Påstrykningar och sånt


 



Kära dagbok…

 

Eksem

Nej jag överdriver inte. Det bränner på foten.

När jag hasade hemåt idag gjorde jag det med enbart en fot tejpad.  Jag hade fått klippa bort tejpen på vänsterfoten, den friska foten, den med den lilla knutan undertill. Tejpen började klia och jag kunde inte låta bli att riva. Till sist åkte tejpen av, som sagt. Det var först nu i kväll jag kunde stryka på lite av min salva. Då hade klådan gått över i en brännande känsla. Inte alls skönt, om du frågar mig. Men det gör ju ingen, så jag berättar ändå. Tejpen på onda foten får sitta på tills i morgon kväll. Då ska jag skrubba fötterna rena från tejprester och smörja dem med salva. Bara det att jag behöver vara tejpad en dag till. Jag har haft ganska ont. Det är skitirriterande att inte kunna gå så mycket som en vill utan tvingas åka bil nästan vartän en ska. Glad får jag i alla fall vara att jag klarade av att gå 1,5 kilometer igår till Fästmön och lika långt hem idag. Alltid något… Jag, som brukade gå flera mil…

När det finns mycket energi inuti en och en inte är lika rörlig som ”alla andra” får en dels försöka hushålla med det en har, dels ägna sig åt andra saker som inte kräver gång. Jag läser ju böcker. Böckerna tar mig till olika platser i fantasin. Än så länge drömmer jag om att resa, men nästa år – om jag har jobb och är frisk – då ska jag ta med mig Anna ut på äventyr. Tills vidare är jag glad att böckerna finns. Böckerna, mina sanna vänner när andra sviker, försvinner eller inte har tid. I morse läste jag ut en riktigt bra bok som var spännande på flera sätt. Nu har jag påbörjat nästa deckare. Bokbyte i Toffelhänderna idag igen, alltså.

Böckerna I tystnaden begravd och Vecka 36

Bokbyte idag från den översta till den undre.


Det har varit Crimetime Gotland några dar. 
På Instagram har jag följt hur olika människor har skildrat sin vistelse under denna deckarfestival som nu har hållits för andra året i rad. En del har bara öst ut selfies tillsammans med författare, medan andra har tagit mer nyanserade och intressanta bilder. Det gladde mig i alla fall oerhört att Emelie Schepp fick utmärkelsen Årets deckarförfattare – läsarnas pris. Hon fick även min röst. Emelie Schepp är värd priset! (Och det säger jag inte bara för att hon är från Metropolen Byhålan!)

Strykning

Premiärpåstrykning idag!

Nä, nån festival har jag inte varit på alls i år. Men idag blev det ytterligare en premiär (igår var det ju kräftpremiär på Annas balle*). Jag strök kläder från två maskiner tvätt med mitt nya, snigg-orange strykjärn. Och det visade sig vara ett väldigt bra järn – kläderna blev släta och fina. Medan jag stryker brukar jag stå och filosofera om allt och ingenting. Idag kollade jag på gårdagskvällens avsnitt av Indian summers som jag hade spelat in på DVD-hårddisken. Sen åt jag några bitar lördagsgodis innan jag ringde mamma mitt i maten. Hon fick äta färdigt innan hon ringde upp. Jag ringde också Anna, för just i eftermiddag blev jag lite längtansfull.

Söndagsmiddag hade jag inte tänkt ut i förväg. Kanske hade jag hoppats på att jag skulle käka ihop med Anna och grabbarna, men Anna mådde inte riktigt bra och grabbarna skulle äta hamburgare. Jag tog bilen till närmaste McDonald’s och köpte en kycklingburgare i El Maco-menyn. Mums!

 Strips och El Maco chicken

Strips och El Maco Chicken Legendo blev min söndagsmiddag.


Söndagskvällen gav jag inte en minut till värdelösa Follow the money
på SvT utan jag avnjöt gårdagens Tyst vittne, inspelat på DVD-hårddisken från TV 4. Jobbväskan är nu packad, rena kläder framhängda och Campuskortet ligger på stolen i hallen. Jag är redo att stryka över den gångna veckan och inträda i en ny arbetsvecka!


Ha en fin, ny vecka vad du än gör!


*Annas balle = Annas balkong

 


Livet är kort. Söndagskvällar är inte så dumma längre!

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndagen den 21 augusti 2016: Påstrykningar och sånt

  1. Gunillan skriver:

    Är det hälsporren som krånglar med foten än ? himla trist.

    Så Anna o co bor så nära nu alltså, men det måste ju kännas rätt praktiskt och bra 🙂

    Va bra att nya ”järnet” var till belåtenhet, hoppas det håller längre än det förra

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Men du vet hälsporrar tar det flera ÅR att bli av med. Jag har haft besvär sen 2012… Ont och svårt att gå och eftersom jag inte kan röra mig ordentligt har jag lagt på mig massor i vikt som följd. 😦

      Har du missat att de har flyttat??? Ja, nu tar det 15 – 20 minuter att gå oss emellan. Tidigare var det en mil… 😛

      Järnet är MYCKET bra! Och nog borde det ha en livslängd på mer än fyra år, kan en tycka. Det är ju inte precis som att jag stryker varje dag eller ens en storfamiljs kläder varje gång… 😦

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

