Onsdagen den 17 augusti 2016: Splittrat


 



Kära dagbok…

 

Utsikt över Botaniska trädgården

Den arla morgonens utsikt från lånat kontor var över Botaniska trädgården.

Även den här arbetsdagen började på Blåsenhus. Idag stod det presentation av nya externwebben för min enhetschef på agendan. Det var väldigt bra att ha duktiga Tesslan med också – pedagogisk, snabb i tanken och bra på såväl teknik som verktyg. Jag är ju mera sån att jag vet hur jag vill att det ska se ut, men tycker att det är svårare att få till det i ett verktyg jag inte kan. Hum… Nu gick dragningen bra. Alla tre hade vi en del tankar och förslag. Det mesta som skulle åtgärdas fick jag med mig ”hem”. Som vanligt sa jag att jag nog inte kan, men eftersom nya webben inte är publicerad i skarpt läge kan jag fippla runt rätt mycket.

Fippla runt var vad jag gjorde när jag kom tillbaka till mitt vanliga kontor. Och faktum är att jag kanske lyckades fixa det mesta. (Det där med självförtroende…) Det är jättebra att jag ska sitta med Tesslan i morgon förmiddag och gå igenom det jag har ändrat. På så vis lär jag mig innan jag har gått grundkursen i webbverktyget. Den går den 12 – 13 september först. Till dess får jag försöka hanka mig fram – och ta hjälp. Det går. Det går lite grann i alla fall…

Laborativa lärosalen

Lost in spaaace? Nja, detta är fortfarande vår häftiga laborativa lärosal. Men jag känner mig lite lost, det gör jag…

Alla är fortfarande så snälla och hjälpsamma och ingen säger att jag gör tokiga saker eller så. Jag vill så gärna lyckas med det här! Men jag är aningen… pressad. Ett skäl i det här sammanhanget är förstås att jag inte har fått nån utbildning i verktyget. Men det främsta skälet är nog egentligen provanställningen. Jag känner att jag bara måste göra bra ifrån mig, annars… Samtidigt har över halva provanställningen passerat. Du kan se i högerspalten hur många dagar jag har kvar. I skrivande stund står det 84. Det tickar neråt. Min chef har sagt att vi ska ha avstämning nån månad innan, vilket då blir i början av oktober.

 

Lunch för två fisk och coq au vin

Lunch för två – fisk till mig, tupp till Mary.

Jag är väldigt glad att jag har fått en riktig kompis på jobbet också. Eftersom vi jobbar så nära varandra och dessutom står inför lite liknande förutsättningar och utmaningar har Mary Queen of Floods och jag både nytta och glädje av varandra. I stället för att ha en bok till sällskap på lunchen har jag nu oftast Mary. Och det är faktiskt lite roligare med humansällskap och ganska skönt att få prata av sig jobb! Idag åt vi fisk (jag) och coq au vin (Mary). Jag försökte äta måttligare med bönor och sånt, för min mage har varit upprorisk de senaste dagarna. Vid viss försiktig jämförelse med andra har emellertid framkommit att det kan vara kaffet… Eller nervositet och press. Vi är ju faktiskt provanställda båda två…

 

Konst

Den här tavlan visar exakt hur jag känner mig just nu.

Under eftermiddagen petade jag vidare i nya externwebben, men också med mitt nyhetsbrev som ska vara klart att publiceras på fredag. Jag har sex av tio spikade saker. Två saker sket sig av olika skäl. Nu gäller det att hitta fyra till. Inte det lättaste att hinna med, för på förmiddagen i morgon går vi ju igenom webben. På eftermiddagen försvinner jag till naprapaten. Eksemen efter tejpen har lagt sig och foten är riktigt bra ändå utan tejp – så länge jag inte står för mycket, framför allt, eller springer i stentrappor. Springer och springer, förresten… En Toffla springer ju aldrig, men GÅR i stentrappor, dårå… Men det jag ville komma fram till är att jag känner mig aningen splittrad. Tavlan här intill som jag såg idag på förmiddagen visar exakt hur jag känner mig…

Polacksbacken

Igår var himlen blå över Polacksbacken.

En riktig höstdag har det varit idag. Det blåser och regnar och är väldigt kallt. Tänk så snabbt vädret skiftar! Igår när jag kom tillbaka hit vid lunchtid var himlen blå. Idag är den urvattnat grå. DU får se gårdagens himmel! För egen del ska jag se på Agatha Raisin i kväll. Det är dubbelavsnitt på TV4 med början klockan 21. Jag känner mig väldigt frusen, näsan rinner och jag har ont i musklerna. Kan det vara en infektion på gång? NO WAY JOSE! Sjukdom har vi inte tid med! Jag har dessutom svurit över hantverkarna som aldrig tycks kunna sätta tillbaka donet i köket på rätt sätt utan upp-och-ner. För att inte tala om glada försäkringsbolaget som tror att jag fortfarande är medlem i Dimsyn och skickar räkningar på försäkringar jag inte längre har… Jag skålar i den näst sista C-vitaminbrustabletten jag har och morrar dovt. Ont i halsen..? SCH!

 


Livet är kort. Jag känner mig liiite splittrad idag.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Onsdagen den 17 augusti 2016: Splittrat

  1. Vi får hoppas att det inte är några problem och att provanställningen övergår i fast, du måste ju få utbildning på nya system, det kan ingen kräva man ska fixa.

    Jag såg en annons om en specialstrumpa just för hälsporre, men det kanske du sett och testat, ville bara nämna det 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jo jag ska få utbildning, men sommaren kom emellan. Den första utbildningen i höst blir i mitten av september. Alla är snälla och förstående! 😛 Provanställning är ju vad det är, bara att vänta och se… 😮

      Jag har testat det mesta och just nu är det laser i kombo med tejpning. Det funkar bra, förutom eksemen. Men jag ska låta naprapaten kika i morgon, det kanske går att tejpa foten igen nu, för eksemet har läkt. Det kliar i vart fall inte just nu.

      Gilla

  2. FEM skriver:

    Det vore väl märkligt om dina kamrater på jobbet inte skulle vara hjälpsamma när du sitter där du sitter med saker som ska göras och du inte har gått kursen än!! Skäms på dem annars!!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Alla är verkligen jättesnälla och hjälpsamma! På den här arbetsplatsen drar vi liksom åt samma håll, alla vill det bästa. Det innebär att alla hjälps åt. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

