Mästare, väktare, lögnare, vän


Ett inlägg om en bok.


 

Mästare väktare lögnare vänJag ska villigt erkänna att jag till en början inte var särskilt imponerad av Christoffer Carlssons kriminalromaner. De var lite… svarta och underliga. Men sen hände nånting. Kanske var det författarens ödmjukhet eller kanske ändrade han sättet att skriva – böckerna om Leo Junker blev mer tilltalande. Mästare, väktare, lögnare, vän är den tredje fristående delen av fyra planerade om Leo Junker. Jag har alldeles nyss slagit ihop pärmarna. Det här var spännande!

På den lilla orten Bruket hittas en man i 60-årsåldern mördad. Leo Junker reser dit från Stockholm och låtsas vara från Rikskrim. I själva verket är han beordrad ledighet på grund av sitt missbruk. Parallellt med det nutida mordfallet får läsaren följa två poliser år 1984. En journalist hotar att avslöja deras hemlighet och det hela slutar med mord – igen. Utöver detta finns också en tragisk historia kring den ena polisens familj.

Den här boken är helt suverän! De korta kapitlen förstärker spänningen och för historierna snabbt framåt. Författaren lyckas totalt med det numera överanvända greppet att använda parallella berättelser. Inget känns fel och några underliga lösa trådar finns inte kvar. Det som sätter extra krydda på den här deckargrytan är att Christoffer Carlsson väver in verkliga händelser – Cats Falck-fallet – i den fiktiva berättelsen.

Toffelomdömet blir det högsta. Christoffer Carlsson har lyckats.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini


Här kan du läsa vad jag tyckte om de två första Leo Junker-böckerna av Christoffer Carlsson:

Den osynlige mannen från Salem

Den fallande detektiven

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

