Onsdagen den 3 augusti 2016: Olika sidor och goda kollegor


 



Kära dagbok…

 Mappar mobil och glasögonfodral

Jobbet är viktigt!

Det tar tid att komma in i ett nytt jobb. Det handlar om att komma in i arbetsuppgifterna, men minst lika mycket om att komma in i arbetsgruppen. Som teknisk idiot (<== mina egna ord om mig själv) på en IT-avdelning är det en särskilt stor utmaning. Men vi är här i livet för att lära och jag lär mig nya saker varje dag – vilket ju gör mig utvecklingsbar! Och jobbet, mitt arbete, är ännu mer viktigt för mig idag när jag har ett jobb jag verkligen gillar.

Idag har jag jobbat med två sinsemellan väldigt olika texter. Den ena begrep jag, den andra begrep jag inte alls för den var av teknisk natur. Texterna ska ut på olika sidor på vårt intranät och båda är lika viktiga. Innehållet speglar en del av de olika uppgifter vi har här på min arbetsplats…

”Utmaning var ordet! sa Bill.
Ordet var utmaning! svarade Bull.

Frukost med fil och bok

Felet på bilden: kaffet saknas!

Min dag började tokigt. Kanske gjorde detta mig seg. Men jag har ändå jobbat med texterna och det känns som om uppdragsgivarna blir nöjda. Vissa är väldigt bra på att kommunicera kring ett bearbetat underlag, andra är mindre bra. Det viktiga är att det blir bra i slutet.

Början på min dag, ja… Jorasaatte… jag klev upp i rätt tid, in i badrummet… OCH GLÖMDE SÄTTA PÅ KAFFET! Jag fungerar inte utan kaffe och de fem minuter det tog att perkolera fyra koppar Zoega intenzo kändes evighetslånga. Passade på att Instagramma lite under tiden, men det var visst bara vännen Agneta som ganska omgående såg vad som var fel på min frukostbild.

Förmiddagen rullade på och strax blev det lunch. Två av favoritkollegorna tog mig till Thaibreak, en thailändsk restaurang nära… ja just precis, ett tennishus. Sport är jag inte mycket för, men thailändsk mat är gott. Jag åt kyckling med jordnötssås, som emellertid inte kunde mäta sig med Ultunas thairestaurang. Framöver ska jag ta med mina favoritkollegor dit! Thaibreak var fräscht, men att R inte fick ta med sig halva sin portion i en matlåda var bara dumt. Hmpffff… Vi fick också sällskap av ytterligare kollegor vid bordet. Det är trevligt och bra att lära känna varandra under lättsammare former över en bit mat. För av den timme vi lunchade pratade vi till största delen jobb. Det här är gyllene tillfällen att lära sig hur andra jobbar med de olika uppgifter vi har på avdelningen. Och när jag kom tillbaka till jobbet hittade jag ett underbart varuprov från en annan favoritkollega – tolv ägg från hans hönor!

Varuprov ägg

Nån mer som får dussinet ägg som varuprov av sina kollegor???


Halva veckan är snart till ända. 
I kväll ska jag telefonera med lilla mamma och sen tvaga mitt überskitiga hår. Den lite svalare temperaturen utomhus håller i sig, så nån ballesittning* tror jag inte att det blir. Jag hade hoppats på en rökfri vecka från sydligare håll, men jag tror att jag kan ha uppfattat vissa saker fel. I stället ska jag ta en kvällspromenad till Fänriken för att få lite luft och byta några ägg mot en squash.

Sen går det ju alldeles utmärkt bra att läsa inomhus. Jag måste säga att Åsa Hellberg imponerar allt mer. Nu har jag läst cirka 100 sidor i Gloria och jag vill bara utropa

”Halleluja, så bra!

Sen vill får den som vill gärna berätta om SIN bok på gång i en kommentar här nedan!


*ballesittning = sitta på balkongen

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Onsdagen den 3 augusti 2016: Olika sidor och goda kollegor

  1. FEM skriver:

    Bok på gång: Lucy Dillon, Hundar, hus och hjärtats längtan. Inte nån fullträff precis, men den duger. Min planerade bokslukning under semestern har inte alls blivit som jag tänkt mig. Är MYCKET besviken.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Är den bra? Jag gav en Lucy Dillon-bok till mamma en gång, men hon gav upp rätt snart. Tyckte den var äcklig för hundbajs råkade nämnas… 😮

      Vad har du gjort i sommar då om du inte har prioriterat läsning??? Mejla mig och berätta eller skriv några sms-rader! 😛

      Jag har läst massor i sommar trots att jag har jobbat heltid. Min enda semesterdag gick till Annas flytt och då hann jag förstås inte läsa. Jag tror inte semester är bra om en gillar att läsa… 😉

      Gilla

  2. Åsa Hellberg skriver:

    Tack, vad roligt att höra!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Vi får se om slutomdömet blir detsamma, men jag kan säga att inledningen var imponerande och lockade till läsning. Och jag har ännu inte tappat lusten att läsa vidare! 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

