31 juli – 2 augusti 2016: Fjortisfirande, flytt och åter från semestern


 



Kära dagbok…

Intensiva dagar har passerat. Och jag har haft min allra första semesterdag på nya jobbet. Nån vila innebar den inte precis. Semester behöver ju inte vara lika med det, kan jag konstatera. Men jag tar allt i tur och ordning…

På söndagskvällen hämtade jag Fästmön vid jobbet. Vi åkte till Morgonen och firade familjens fjortis. Tänk, minstingen är nu 14 år fyllda! Jag måste sluta kalla honom minsting, för övrigt. Men det är svårt och även om han numera har större fötter än jag och är längre än sin mamma är han i alla fall den där lille… Nåja… Jag tog ett antal bilder. Tyvärr blev inte en enda av dem skarp. Det kan ha berott på mitt krånglande öga. Det kan också bero på att min mobil inte vill att jag ska visa bilder på barnen här på bloggen. En och annan spydig kommentar brukar komma när jag publicerar bilder på familjen. Kommentarer från nån/några som hittar på identiteter. I reglerna till den här bloggen står det tydligt och klart att såna kommentarer inte publiceras. Därför får du titta på ett sammandrag av bilder från firandet, men inte några personer:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Jag köpte middag åt oss 
och föräldrarna till födelsedagsbarnet skapade tillsammans en hallontårta med 14 tända och rätt besvärliga ljus. Katten Maja, storasyster till Citrus och Lucifer och Minis äldsta dotter, övervakade firandet från en högre position, det vill säga en fönsterbräda. Men hon fick faktiskt smaka lite grädde också. ”Gubbarna” Maxi och Felix var ute och skenade och dök upp först till desserten, så det är oklart om de fick med av nåt gotta.

Vad Elias fick i present? Tja, ju äldre en blir desto mjukare blir paketen. Sen blev tillskott i kassan också från mamma & mig, mormor och pappa. Pappa hade också köpt ett nytt headset som tonåringen fick i förskott när det gamla gick sönder. Men mest uppskattat tror jag nog att Sallygatorerna* blev!

På söndagskvällen åkte vi till Himlen för att packa och greja med det sista. Anna och jag försökte montera ner hennes stora bokhylla, men de två skruvar vi gav oss på gick sönder! Sen blev det tyvärr så att hyllan inte fick följa med in till Uppsala igår…

Katterna hade definitivt fattat att nåt var på gång och var ganska oroliga. Mamma Mini är väldigt ljudkänslig och rädd av sig, medan barnen mest försökte packa upp det Anna hade packat ner. De senare ville också väldigt gärna vara med när saker skulle demonteras och en och annan katt höll på att bli av med såväl svans som huvud. OBS! Alla tre överlevde – även färden in till stan med mig bakom ratten!

Detta bildspel kräver JavaScript.


Igår var det sen Stora Flyttaredagen. Det var inte bara Anna och killarna som skulle flytta. För säkerhets skull skulle två familjer i huset Anna flyttade ifrån byta lägenhet med varandra. Och mitt i allt kom hissreparatören för hissen var trasig. Jerry och Johan bar möbler och saker så svetten lackade, L körde flyttbilen, Annas snälla mamma och jag packade och fraktade kartonger och småsaker i våra bilar och Anna packade upp. Vid lunchtid åkte Anna och jag till Flogsta för att hämta nycklarna till nya lägenheten också. Och vid nya lägenheten anslöt ett par kompisar – med spädbarn – till äldsta bonusdottern för att hjälpa till.

Vi har alla vår upplevelse av en sån stor förändring som en flytt är. Den här flytten var inte min egen, så när dagen hade avslutats med pizza i Annas nya kök kunde jag åka hem. Hem till en lägenhet där alla möbler står där de ska och var sak har sin plats. Nästan. Anna är ledig från jobbet idag, men hon är definitivt inte ledig från hemmet…

Flytten gick bra totalt sett, även om stora bokhyllan inte kom med och en glasdörr till vitrinskåpet krossades utanför nya hemmet – ingen skada mer än lite blodvite på Jerrys finger. Nu återstår det roliga, som sagt, för Anna. För min del var dagens bästa när jag kom hem och fick ta en dusch. Sen satte jag mig i bästefåtöljen, med benen högt, och läste ut min bok innan jag kröp till och ner i sängen.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Idag har jag varit på jobbet och vilat upp mig. Jag har ont i benen och i foten, men jag måste nog säga att jag trodde att hälsporren skulle protestera så pass att jag hade fått ta en semesterdag dag till. Dagens arbete hade fokus på intranätet – alltifrån uppdateringar till att skapa nyheter och nya sidor. Vid avbrottet för lunch på systeruniversitetets loge träffade R, min nya kollega, och jag tre av mina gamla favoritkollegor. Det blev tyvärr bara några korta meningar utbytta, men det var så roligt att se dem igen!

Lite kyligare har det varit idag och jag klagar inte. Det blev ett besök på apoteket och en kasse veckohandling av främst fil på hemvägen. Hemgången blev aningen tidigare eftersom jag hade lovat att skjutsa R till tåget som tack för lånet av kattburen. Sen jobbade jag faktiskt en del hemifrån även om det inte var tänkt så.

Nu ska jag fortsätta med jag gjorde igår kväll – sätta upp benen och läsa en bok. Men det blir min nya bok på gång och den ska så småningom få en fylligare recension. Efter cirka 40 sidor kan jag i alla fall avslöja att den har en början som lockar till vidare läsning…

Boken Gloria av Åsa Hellberg och kaffe

I morse hann jag läsa lite i min nya bok på gång till frukostkaffet.


Klockan 21 är det TV-dags
i Toffelhemmet – Morden i Midsomer. I kväll går det näst sista av säsongens avsnitt. Det kan en ju inte missa, eller hur?


*Sallygatorer = gröna skumkrokodiler, Elias och mina favoriter

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 31 juli – 2 augusti 2016: Fjortisfirande, flytt och åter från semestern

  1. lisa skriver:

    Lösenords skyddad 2:a aug. Vem får lösenord?

    Gilla

  2. Jerry skriver:

    Kom flyttkortet fram tillslut? (;-)

    Vi jobbade på bra allihopa och det kändes gott att få dra sitt lilla strå till flyttarstacken!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja det kom ju på måndagen! 😛

      Du var så duktig och slet så hårt. Jag tyckte mest att jag plockade och bar små saker fram och tillbaka. Det kändes mest i mina ben och fötter. Jag orkade jobba igår, men lovade att skjutsa en pendlande kollega till tåget på eftermiddagen (kollegan jag fick låna en bur till Lucifer av), så jag flexade nån timme. Det var skönt…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

