Tisdagen den 26 juli 2016: Karlar på rummet, nyttigt i magen och kort på huvet


 



Kära dagbok…


Nu ska jag erkänna det: jag haft karlar på rummet – två dar i rad
Med rummet menar jag kontoret. Igår tittade Pe ju in efter vår lunch, men eftersom receptionen var stängd kunde han inte få nåt besökskort – och därmed inte heller nån rundvandring. Idag på förmiddagen kom Lasse på besök. Det var ett planerat besök och jag fick nöjet att ge en liten guidad tur i det vackra huset, uppfört samma år min mormor föddes (1911), där jag jobbar. Både Pe och Lasse har tillbringat delar av sina liv här på Polacksbacken. Pe gjorde lumpen och Lasse var befäl. Det är inte helt omöjligt att de faktiskt har träffats nån gång, i ett tidigare skede av livet. Riktigt roligt var det att få studiebesök idag och att få höra Lasses anekdoter från anno dazumal. Lite kallt vatten före guidningen och en pappersmugg med svart kaffe var det enda huset kunde bjuda på idag. Men jag tror inte att Lasse kom hit för nån förtärings skull. Däremot blev jag glad att han uttryckligen uppskattade besöket här – det sa han flera gånger innan han trampade in mot stan igen med biblioteket (urtråkig webbplats!!!) i sikte för tidningsläsning.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Det var lite svalare i morse
och på förmiddagen och jag njöt av den svalkande vinden. Men mitt hem är uppvärmt och jag får öppna korsdrag för att kunna vistas där. Nåt regn eller nån åska märkte jag inte av igår. Det gjorde emellertid Fästmön, som fick en svalkande dusch från ovan på vägen hem, enligt Instagram. Senare på kvällen fick hon klara sig utan ström ett par timmar också.

Det enda väderfenomenet jag noterade var lite störningar på TV:n. Jag höll mig vaken fram till midnatt och såg de två sista delarna av The Family. Det var en riktigt bra och spännande serie, med många bottnar. Serien handlar om en familj som går sönder när yngste sonen försvinner. Tio år senare förenas familjen igen. På sätt och vis. Slutet var både överraskande och förgrymmande, men jag tänker inte avslöja på vilket vis det var det. Däremot erkänner jag att mina sympatier som tittare flaxar hej vilt mellan karaktärerna… En del karaktärer är riktigt trovärdiga, medan andra mest känns som statister. Ett litet HBTQ-tema har manusförfattaren också klämt in.

The Family

The Family – en spännande serie om en familj som både går sönder och förenas.


Min arbetsdag har jag mest ägnat åt
att orientera mig och peta i innehållet på sidorna i betaversionen av vår nya webb. Jag tycker att verktyget är krångligt, men försöker justera texter och bilder i alla fall. Det är otroligt knepigt att ha två olika verktyg för extranät och intranät. Naturligtvis kan jag se att de har vuxit fram under olika perioder och att de har haft och har både samma och olika syfte. Detta är ytterligare nånting som komplicerar saker. Det är inte så att vi har nåt att dölja, men målgrupperna är ju väldigt olika, enkelt förklarat…

På lunchen åkte jag till samma ställe som igår, men ensam. Jag tycker ärligt talat att det är skönt att komma bort från jobbet en stund, för sommar och hetta till trots blir det intensiva arbetspass. Idag ville jag dessutom hinna läsa lite i min bok på gång, som jag närmar mig slutet på. Till skillnad från gårdagens slaskmat – kyckling och strips – tog jag nyttig grekisk sallad idag. Alla ingredienser i den går inte alltför väl ihop med min mage, men jag var så sugen på nåt kallt, grönt och fräscht. Och håll med om att det ser smarrigt ut?!

Grekisk sallad

Fräsch lunch.

 

Nyklippt

Nyklippt – utan rabatt! Och den regnrabatten var naturligtvis ett skämt!

Nån direkt hemgång efter jobbet blev det inte. Jag åkte och la huvet i M:s kompetenta händer, nåt som verkligen behövdes. Den senaste veckan har jag hållit kalufsen i hyfsad ordning med rätt mycket… klet… Eftersom det regnade hoppades jag via Instagram på generös rabatt eftersom min frissa ju inte behövde slösa på varmvatten och blöta mitt hår. Fast den förhoppningen hade jag inget för – det hade slutat regna när jag kom fram och Clark Kent* är tät.

Innan jag kunde stiga över tröskeln hemma blev det också ett stopp vid Tokerian för veckohandling. Det går mest åt fil, glass och smörgås hemma när det är så här varmt. En bit av den däringa glassen blir nog till kvällens avsnitt av Morden i Midsomer. Tack och lov är serien tillbaka efter SvT:s konstiga utökning av sändningstiden för en artist som deltog i ett visst skrålprogram förra veckan!

 

*Clark Kent = min lille bilman som inte släpper in väta

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Jobb, Krämpor, Media, Personligt, Sociala medier, Trams, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

