Tisdagen den 19 juli 2016: Samgående, uppåtgående och systerskap


 



Kära dagbok…

Plan blå himmel vitt moln

Jag vill fortsätta på resan uppåt.

När chefen kommer skärper en till sig. En till och med levererar trots att det är värsta sommartid. Äh, jag har en bra chef och jag hade förberett vårt möte idag med dels min Malin-lista, dels ett utkast till en plan. Min chef är bra på planering och struktur och jag vågar nog påstå att jag också är det. Kanske är det därför vi jobbar bra ihop..? (Jag har fått höra att jag är så förbannat planerande att jag är tråkig och väldigt ospontan. Det ligger sanning i det påståendet.) Extra kul var det därför att planera kommunikationen kring ett samgående.

Det känns också bra att ha en chef som lyssnar och är lyhörd och som agerar i kraft av sin position när inget annat funkar. Och att få tacksamhet tillbaka för att en fixar det en får lön för att göra. Jag är rätt nervös och orolig att det jag gör inte ska duga och att jag inte ska räcka till. Men nån månad innan provanställningen går ut ska vi ha avstämning. Därför bör jag veta hur framtiden blir – lite grann i vart fall – i oktober. Jag vill gärna fortsätta på resan som går uppåt… Frågan är om det låter sig göras. På fredag släpps nämligen min lilla röst ur en podd. Chefen har bett om att få veta vilken podd. Jag har lovat att informera henne – efter att jag själv har lyssnat. Eventuellt… Beror ju lite på vad jag säger, nämligen. Vad jag minns pratar jag rätt mycket jobb… Det kan förresten också hända att det kommer mer information om detta på en blogg nära dig.

Idag behövde jag en stund för mig själv på lunchen. Jag tog bilen till systeruniversitetet och lunchade på Logen. Det är märkligt, men jag känner mig ofta sentimental när jag är i dessa krokar av campus! Vill nästan… gråta. Inte såg jag nån bekant idag. Faktum är att jag inte såg att jag såg en bekant förrän det var försent. Det blir kanske så när en är hungrig och har lågt blodsocker… Eller också handlar det om att vi är flera som har blivit glasögonormar på äldre dar…

Detta bildspel kräver JavaScript.


Logen var ganska sig likt, 
men personalen var en annan och jag noterade att fårskinnen hade blivit… plattare. Maten var vällagad och min kycklingportion var större än portionerna var tidigare. Eller i vart fall var det mer potatis till. Passande nog hade jag med mig min bok på gång som utspelar sig i universitetsmiljö. Jag har läst mer än halva boken nu och den är spännande. Därför är det tur att det inte sker några mord i Midsomer i kväll eftersom SvT har gett falsksången utökad sändningstid för en viss artist. Passar finfint att läsa då i stället!

Efter jobbet skuttade jag in på Tokerian för att veckohandla. Jag köpte till och med lite mat att förtära i veckan och i helgen. Eventuellt ska jag hjälpa Fästmön med nåt smått nån av dagarna i helgen, men jag funderar faktiskt på att putsa fönstren hemma. Det skulle gå på en dag om jag tog ena sidan (baksidan) på förmiddagen och andra sidan (framsidan) på eftermiddagen så att jag undviker direkt solsken. Men frågan är om jag vill hålla på med detta om det är soligt och varmt… För alla som nån gång har putsat fönster vet ju att det inte bara handlar om att tvätta rutorna – krukväxter ska fram och tillbaka, gardiner ska ner och upp, tvättas och styrkas. Det är liksom kringjobbet som är värst, inte själva putsningen, tycker jag.

Fast… jag är väldigt glad att jag inte är fönsterputsare på jobbet. Bilden nedan visar bara fönstren på baksidan…

Hus 3 ITavdelningen UU

Jag skulle inte vilja vara fönsterputsare på mitt jobb. Det här är bara fönstren på baksidan. Det finns fönster på kortsidorna och framsidan också… Spröjsade, dessutom…

 


Livet är kort. Det finns roligare saker att göra än att putsa fönster, men ibland behöver en få ren sikt.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Radio, Sociala medier, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

