100 deckartips för sommaren – och hösten, kanske..?


Ett tipsande inlägg.


 

Jag blir så himla störd av att vissa tidningar tar betalt för att tipsa om litteratur. Alltså en måste prenumerera för att kunna läsa tipsen. Men i stället för att fortsätta irritera mig har jag gjort en egen 100-lista. Den får du läsa alldeles gratis. Varsågod!

  1. Jacqueline Winspear: Maisie Dobbs
  2. Kjell Eriksson: Stenkistan
  3. Karin Fossum: Den som älskar något annat
  4. Helen Tursten: Det lömska nätet
  5. Åsa Larsson: Till dess din vrede upphör
  6. Peter James: Levande begravd
  7. Björn Hellberg: Nattvandraren
  8. Håkan Östlundh: Släke
  9. Roslund och Hellström: Tre sekunder
  10. Anna Jansson: Först när givaren är död
  11. Mari Jungstedt: Den dubbla tystnaden
  12. Viveca Sten: I den innersta kretsen
  13. Maria Lang: Gullregn i oktober
  14. Harlan Coben: Släpp inte taget
  15. Johan Theorin: Blodläge
  16. Aino Trosell: Om hjärtat ännu slår
  17. John Ajvide Lindqvist: Lilla Stjärna
  18. Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt: Det fördolda
  19. Carin Gerhardsen: Vyssan lull
  20. Inger Frimansson: Råttfångerskan
  21. Niclas Ericsson: Familjehemligheter
  22. Elly Griffiths: Flickan under jorden
  23. Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist: Kråkflickan
  24. Claude Izner: Mordet i Eiffeltornet
  25. Mari Jungstedt: Det fjärde offret
  26. Ninni Schulman: Flickan med snö i håret
  27. Elly Griffiths: Janusstenen
  28. Hans Koppel: Kommer aldrig mer igen
  29. Marianne Cederwall: Svinhugg
  30. Liza Marklund: Du gamla, du fria
  31. Olle Lönnaeus: Det som ska sonas
  32. Kristina Ohlsson: Askungar
  33. Thomas Bodström: Idealisten
  34. Anne Holt och Even Holt: Flimmer
  35. Mons Kallentoft: Vattenänglar
  36. Åsa Larsson: Till offer åt Molok
  37. Kjell Eriksson: Nattens grymma stjärnor
  38. Kjell Eriksson: Den hand som skälver
  39. Anne Holt: Död i skugga
  40. Elly Griffiths: Känslan av död
  41. Kristina Appelqvist: Den svarta löparen
  42. Linwood Barclay: Alltför nära
  43. Jussi Adler-Olsen: Kvinnan i rummet
  44. Carin Gerhardsen: Hennes iskalla ögon
  45. Mons Kallentoft: Vindsjälar
  46. Louise Penny: Mörkt motiv
  47. Cilla och Rolf Börjlind: Springfloden
  48. Ninni Schulman: Svara mig om du hör mig
  49. Kristina Appelqvist: Minns mig som en ängel
  50. Stephen King: Doktor Sömn
  51. Håkan Nesser: De ensamma
  52. Linwood Barclay: Tro dina ögon
  53. Kristina Ohlsson: Davidsstjärnor
  54. Sofie Sarenbrant: Andra andningen
  55. Leif G W Persson: Linda – som i Lindamordet
  56. Cilla och Rolf Börjlind: Den tredje rösten
  57. Elly Griffiths: En orolig grav
  58. Liza Marklund och James Patterson: Postcard killers
  59. Philip Kerr: Tyskt rekviem
  60. Ruth Rendell: Syndafallet
  61. Anna Lihammer: Medan mörkret faller
  62. Laurie R. King: Farlig begåvning
  63. Stefan Tegenfalk: Vredens tid
  64. Mons Kallentoft och Markus Lutteman: Zack
  65. Alex Marwood: Onda flickor
  66. Christoffer Carlsson: Den fallande detektiven
  67. Stephen King: 22/11 1963
  68. Louise Penny: Den grymmaste månaden
  69. John Ajvide Lindqvist: Himmelstrand
  70. Laurie R. King: Night work
  71. Camilla Grebe och Åsa Träff: Mannen utan hjärta
  72. Inger Jalakas: Hat
  73. Camilla Grebe och Åsa Träff: Någon sorts frid
  74. Elly Griffiths: De utstötta
  75. Linwood Barclay: Utan ett ord
  76. Laurie R. King: With child
  77. Lene Kaaberbøls och Agnete Friis: Pojken i resväskan
  78. Susan Hill: Kvinnan i svart
  79. Andrew Taylor: De fyra yttersta tingen
  80. Sofie Sarenbrant: Visning pågår
  81. Camilla Grebe och Åsa Träff: Bittrare än döden
  82. Maria Lang: Jan och Katja jagar en kista
  83. Susanne Ahlenius: Dödlig åtrå
  84. Viktor Kant: Rött kort
  85. Reginald Hill: Dödens bok
  86. Agatha Christie: Liket i biblioteket
  87. Ulf Broberg: Den tredje mannen
  88. Camilla Grebe och Åsa Träff: Innan du dog
  89. Karin Fossum: Helveteselden
  90. Carin Gerhardsen: Falleri fallera falleralla
  91. Tom Rob Smith: Gården
  92. Kristina Appelqvist: Flickan framför muren
  93. Michael Hjorth och Hans Rosenfelt: De underkända
  94. Elizabeth George: Saknaden efter Josef
  95. Emelie Schepp: Märkta för livet
  96. Tove Alsterdal: Låt mig ta din hand
  97. Emelie Schepp: Prio ett
  98. Susanne Ahlenius: Dödligt dubbelspel
  99. Unni Lindell: Brudkistan
  100. Elly Griffiths: De öde fälten

En del av böckerna ingår i serier. Därför kan det vara bra att läsa dem i ordningsföljd. Böckerna i listan är inte placerade i nån sorts topplista. Numreringen är bara för att visa att de är 100 stycken. Varje rad länkar till inlägg som jag har skrivit om dem, så att du får ett hum om vad de handlar om.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Media, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 100 deckartips för sommaren – och hösten, kanske..?

  1. etuna1 skriver:

    Jag är på resande fot och har hunnit att läsa ut två böcker; ”Elisabeth är försvunnen” och ”Kvinnan på tåget”. Båda böckerna var bra! De är båda deckate men den förstnämnda är väldigt annorlunda.
    Nu läser jag ”Offer” av Sharon Bolton. Den utspelar sig på Shetlandsöarna o kändes passande att ha med sig till ”grannöarna” Färöarna där jag o sambon är just nu!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Kvinnan på tåget läste jag förra veckan och skrev om. Det var bra! Offer låter jättespännande, du får berätta om den var det sen efter läsningen.

      Hare gott på Färisarna! Jag mötte Lassie, men… jag pluggade på bronsåldern ihop med sonsonen till en av Färöarnas största författare. 😛

      Gilla

      • etuna1 skriver:

        Den var helt klart läsvärd! Den bjöd på mord, gamla riter och faktiskt lite HBTQ också. Kanske värd fyra å:n (ÅÅÅÅ).
        Nu ska jag läsa ”The quality of Silence” vilken enligt omslaget är en ”unique thriller”.
        Kul med din färöiska jag-mötte-Lassie-story. Det är ju inte ofta man hittar någon med färöisk koppling då det ju inte finns så många färöingar…ca 50 000 personer och 80 000 får om man nu känner någon fårskalle 😉 🙂

        Liked by 1 person

      • Tofflan skriver:

        Va bra! 😛
        William Heinesen heter färöiske författaren, sonsonen Högni (okänt hur det stavas). Ifall ni ser den senare så vinka från mig. Farfar är nog inte i livet längre.

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

