Söndagen den 17 juli 2016: En allkonstnärs dagboksnotering


 



Kära dagbok…


Helgerna går så fort!
Idag har Bror Duktig Syster Lustig Tant Hurtig försökt göra lite nytta innanför hemmets väggar. Och så plötsligt drar sig klockan mot kvällen och vad i himlens namn hade jag tänkt till söndagsmiddag? Ingenting, uppenbarligen. Äh, det får bli kex och ost och ett glas vin, det som jag inte åt igår. Jag tog bara ett glas vin på kvällen – magen var ganska full efter allt ätande. 

Min dag, som ju är en ledig-från-arbetet-dag, började som en typisk sådan: jag drack svart kaffe och läste i sängen. Boken jag började läsa igår morse läste jag ut idag på förmiddagen. En riktigt bra fackbok! Nu varvar jag med en nyutkommen deckare vars titel anspelar en aningens aning på Maria Langs böcker… Nån kallar genren mysdeckare. Inte vet jag om mord är mysiga, men jag gillar spännande böcker och jag gillar att försöka lista ut vem som har gjort vad och varför. Lite lustigt i kråksången är att författarna till böckerna nedan är kommunikatörer båda två, dessutom.

Böckerna Nödrop och Smultron bröllop och döden

Två böcker av två författare som också är kommunikatörer.


Sen tog jag mig i kragen och dammade lite. 
Jag gillar att ha öppna fönster och dörrar så här års – förutom när det röks eller grillas i närheten. Öppenheten gör att det kommer in extra mycket damm. En ska inte förta sig på vilodagen, så efter dammningen tog jag frukostrast. Städningen avslutades med dammsugning. Därefter insåg jag att jag behövde hoppa mellan yrkena på mitt egentliga CV och gå från städare till rörmokare. Jag blir galen på stoppet i handfatet i badrummet som bara återkommer. Den professionella rörmokaren jag hade här i början på året kunde ta bra betalt för sitt arbete, men arbetet blev inte bättre utfört när han gjorde det än när jag gör det. Gratis. Det verkar som om det är stopp nånstans som jag inte riktigt kommer åt. En får hoppas att det inte blir… katastrof.

Efter detta blev jag persiennfixare och lyckades få en trilskande persienn i vardagsrummet att fungera igen. Det visade sig att en av mina 46 hemmavarande krukväxter hade växt in i hålet där snöret finns, varpå snöret inte kunde löpa fritt och persiennen därmed inte kunde fällas ner…

Min onda häl luftas just nu och är alltså utan tejpning. Eftersom jag hade gått och stått en del idag behövde jag sätta mig. Men inte för att bara vila – jag tog fram min tredje pärm med viktiga papper och rensade den, medan solen sken utanför fönstret. Och innanför.

Solkudde och pärm

Solen lyste inomhus också på min tredje pärm med viktiga papper.


Detta var också den sista pärmen med viktiga papper 
som skulle rensas. Pärmen innehåller sånt som rör mitt hem, min bostadsrätt, alltså. Här fanns typ… ”allt” – till och med den lilla annonsen som lockade hit mig en gång för 22 år sen, ganska precis. Då var lägenheten i ett förfärligt skick och jag köpte 50 procent av den för nästan ingenting. Den var så billig att banken inte krävde borgensmän för topplånet! (Den andra halvan köptes av nån som inte längre finns kvar i mitt minne.)

Annonsen 1994 på lght

Lägenheten kostade 125 000 kronor för 22 år sen.


Månadsavgiften på den tiden var 3 380 kronor. 
Och idag är den ärligt talat inte mycket mer… Fram till förra året ingick el och varmvatten i månadsavgiften. Idag är min månadsavgift 3 840:64 öre plus el och vatten, det vill säga 230 kronor till den här månaden (siffran diffar från månad till månad). Sen tillkommer hyra för garage, parkeringsplats och kallförråd om totalt 530. Min totala månadsavgift nu i juli blir 4 599 kronor. Skrattretande att nån tyckte att jag skryter om att jag bor stort. Jaa, visserligen fyra rum, men bara 87 kvadrat. Och billigt som fan! Det går inte att få ens en hyres-etta i den här stan, en studentstad, för lägre månadskostnad. Så ja. Jag skryter – jag bor väldigt billigt!

Det börjar bli dags att plocka fram jobbväskan och rena kläder för veckans första arbetsdag. Mamma har fått ett samtal. Jag har varit sopgubbe också och därefter hos Lucille där jag har vattnat, lämnat det som låg i postboxen och matat husdjur. Nu återstår att mata mig själv. I morgon kommer chefen och gästspelar en vecka och jag lär få fler saker att göra. Annars händer inte mycket i övrigt den här veckan. Jag ska försöka se till att såväl rygg som häl håller sig hyfsade.

En fin söndagskväll önskar jag DIG!

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

