Bok på recept?


Ett inlägg om en doktor som skriver deckare.


 

 

Jonas Moström Foto Paula Tranströmer

Så här ser han ut, Jonas Moström. (Foto: Paula Tranströmer)

Det händer ibland att lokalblaskan överraskar. Häromdan överraskade den mig så pass att jag blev väldigt nyfiken på en författare. Karin Andersson skrev en intressant artikel om den deckarförfattande läkaren Jonas Moström. Extra intressant blev det eftersom Uppsala numera figurerar i hans böcker. Nu sist är Gustavianum miljön för ett mord. Eller i vart fall hittas nån mördad där…

Jonas Moström har skrivit/skriver två serier deckare. Den ena serien handlar om en polis och läkare i Sundsvall, den andra om en kvinnlig psykiatriker i Uppsala. Nathalie Svensson är expert på psykopater och arbetar enligt artikeln på

”[…] sjukhuset i Uppsala. […]

Gustavianum

Gustavianum med Anatomiska teaterns kupol. (Foto: Tofflan)

Gör hon det förstår jag att hon är expert. Där finns många galningar, de farligaste kanske inte bland patienterna. Nathalie är emellertid en fiktiv figur, medan Sjukstugan i Backen faktiskt existerar.

Författaren är uppvuxen i Bräcke, men bor numera i Stockholm. Att han har skrivit om Uppsala beror på att han enligt UNT-artikeln tycker att stans atmosfär passar för genren. Det torde han veta eftersom han pluggade här på 1990-talet. När han skulle skriva första delen sin andra serie gick han bland annat med på guidade turer på Gustavianum. Där i Anatomiska teatern hittas så småningom ett mordoffer i den tredje boken, Midnattsflickor. Den boken utspelar sig för övrigt under Valborg. Del ett i serien heter Himlen är alltid högre och den andra delen Dominodöden. I Dominodöden låter han Sundsvallsgrabbarna jobba tillsammans med Uppsalatjejen, så en kan säga att serierna har gift sig lite.

Himlen är alltid högre Dominodöden Midnattsflickor


Idag jobbar Jonas Moström halvtid
som doktor och halvtid som författare. Han säger i artikeln att han inte har några planer på att sluta skriva. Jonas Moström kan till och med tänka sig att skriva bok på recept likaväl som han skriver motion på recept. Han säger:

”[…] -Jag brukar säga att man blir friskare av att läsa deckare eftersom de ger en de adrenalinkickar vi är skapta för. Som läkare skriver jag ibland motion på recept och jag har lekt med tanken att även skriva recept på en riktigt bra bok. 

Självklart jublar jag åt en sån doktor! (Och då handlar det inte om motion på recept…)

 


Livet är kort. Att läsa deckare ger verkligen adrenalinkickar!

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Media, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Bok på recept?

  1. KaxiMaxi skriver:

    Jag håller med, fler RIKTIGA, dvs på papper för de som inte behöver inlästa böcker av olika orsaker, de är rena rama hjärnmedicinen! Jag har följt Moström sedan första boken och tycker han skriver bra och spännande böcker. Ett liv utan böcker är otänkbart för mig, jag självmedicinerar med minst en bok om dagen!

    KRAM

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jaa, så länge jag kan/mina ögon klarar det ska jag läsa riktiga böcker, men talböcker, ljudböcker, e-böcker etc är ju jättebra att de finns för människor som inte kan läsa på andra sätt.

      Jonas Moströms böcker har jag sett i handeln, men inte ens plockat upp, av nån anledning. Nu ska jag leta efter dem!

      Tack vare böcker och läsning har jag kommit ut på resor som jag annars inte kommit ut på.

      Kram!

      Gilla

  2. åsa skriver:

    Jag skulle mycket hellre få böcker på recept än annat…
    Nu klarar jag mig ju inte utan vissa medikamenter, men en bra bok, det finns det inte mycket som slår! 😉
    Väldigt frustrerande att inte spray.se fungerar förresten, konstigt att det ska behöva ta sån tid att få bukt på problemet 😦
    Ha dé!/Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Bra böcker är så underskattat nu för tiden! 😛 Sen vet jag att en bok inte alltid kan ersätta en medicin. Men för mig har läsningen av böcker ersatt resor som jag inte har kunnat göra av olika skäl, främst ekonomiska.

      Kram!

      Gilla

  3. uppsalaewa skriver:

    Det vore toppen med böcker på recept och att de ska ingå i högkostnadskortet.

    Gilla

    • KaxiMaxi skriver:

      Det finns bibliotek, helt gratis!

      Gilla

    • Tofflan skriver:

      Synd bara att organisationen i länet som ansvarar för vår vård och omsorg aldrig skulle gå med på det. Men att subventionera resor till möten för politiker går bra liksom att betala utländska utbildningar för tjänstemän, trots att utbildningarna inte har nåt med arbetet att göra. 👿

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

