Konsten att höra hjärtslag


Ett inlägg om en bok.


 

Konsten att höra hjärtslagIbland blir en så där härligt glatt överraskad – litterärt. Annars är jag inte mycket för överraskningar. Men när vännen FEM sände mig Jan-Philipp Sendkers bok Konsten att höra hjärtslag till min födelsedag i april blev jag nyfiken. De gångna månadernas bokmål har gjort att boken inte har ”passat in” att läsas, men nu i juli väljer jag fritt. Mitt första val (bok före påbörjade jag i juni) blev då den här boken. Vad jag har förstått har den fått fina recensioner. Sånt läser inte jag innan jag läser en bok, men det går ibland inte att blunda för stjärnor och betyg. Alltför gott betyg gör mig misstänksam. Konstigt nog var jag, som sagt, mest nyfiken inför läsningen av den här boken. Den har ju en otroligt vacker och lockande titel… Tack, FEM!

Den unga Julias pappa försvinner från New York kort efter att hon har tagit sin examen. Spåren efter fadern slutar i Bangkok. Men fyra år senare får Julia ett kärleksbrev i sin hand. Brevet är 40 år gammalt och skrivet av hennes far, till en okänd kvinna i en by i Burma. Julia bestämmer sig för att resa dit och leta reda på kvinnan – och kanske också hitta sin pappa. Men först träffar hon en man på byns tehus. U Ba berättar en märklig historia om en kärlekshistoria mellan en blind pojke och en flicka med förvridna fötter. Mot sin vilja blir Julia fängslad av berättelsen. Som utomstående läsare förstår en ganska snart att sagan U Ba berättar ska leda Julia till pappan – på ett eller annat sätt.

Jag tror aldrig att jag har kastats in så snabbt i en bok tidigare. Detta trots att U Ba berättelse är både lång och omständlig. Precis som romanens Julia kan jag känna en otålighet och jag vill att händelserna ska ske i snabbare takt. Men till skillnad från en fiktiv figur kan jag som läsare speeda upp berättelsen genom att läsa snabbare. Och det gjorde jag! Boken var fullkomligt omöjlig att lägga ifrån sig! Jag tror att jag tog alla tillfällen som bjöds till att läsa den.

Det här är en underbar och sorglig saga. Inte gråter jag när jag nu fått veta att boken har en fortsättning. Författaren målar upp bilder och jag kände mig under läsningen nästan som den blinde pojken som använder andra sinnen än sina ögon att se med. Visserligen använde jag mina ögon för att läsa boken, men framför allt min fantasi. Och den blomstrade under läsningen. Då vet jag att en författare har lyckats.

Toffelomdömet kan inte bli annat än det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konsten att höra hjärtslag

  1. FEM skriver:

    Härligt!! Nu hoppas vi att uppföljaren också är en fullträff! 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

