Torsdagen den 30 juni 2016: Återseendets dygn


 



Kära dagbok…

Glass med hallonsås

Det drog ihop sig i käften av syrligheten… På månen växer nog inga hallon.

Redan igår kväll startade återseendets dygn! Jag for ut till Fästmön på kvällen för att träffa henne förstås, men också äldsta bonusdottern som är hemma på snabbvisit. Det var intressant att upptäcka hur… vuxlig mitt näst äldsta bonusbarn har blivit. Riktigt kul att prata ”jobb” också, eftersom hon går en utbildning som bland annat omfattar det jag jobbar med – kommunikation. Extra spännande var det att höra henne berätta om ett spännande projekt hon är involverad i tillsammans med andra studenter, lärare och forskare. Det är knappt så att jag förstår vad projektet handlar om, men i november 2017 ska ett antal mätinstrument skickas upp till månen. Projektet är ett samarbete mellan Umeå universitet, där bonusdottern studerar, och Space Science Sweden. Det känns bra att ett av våra yngsta universitet visar framfötterna så att vi här vid 1477 kanske kan bli lite… inspirerade… Jag skulle gärna ha lagt ut en bild på min ”nya” bonusdotter, men van vid hur det var tidigare tog jag ingen bild. Synd. Hon har alltid varit smart och är dessutom slank numera. Jag är SÅ imponerad av ”allt”! I stället får du titta på glassen Anna bjöd på med härlig hallonsås, så där så att det riktigt drog ihop sig inuti käften av syrligheten.

Katterna var förstås med och nåt slöare får en leta efter. Kattpojken Lucifer låg och sov nästan hela tiden, men lät sig bli klappad. Kattflickan Citrus är i sin egen lilla värld och roar sig själv med kapsyler och spännande snören – och att knycka min plats! Mamma Mini häckade på ballen* där hon hade full koll på småfåglar och smärre flygfän utanför nätet som omsluter platsen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Myggbett på armbågen

Jag har armbågat mig fram under sju svåra år. Häromdan blev jag biten av en stygg mygga – på sagda armbåge.

I natt sov jag väldigt bra. För ovanlighetens skulle hade jag ingen kramp ens i minsta lilla tåsa. Jag har en del att fundera på efter telefonmötet med banken igår, men det var inte så att jag låg och grubblade på det. Jag får helt enkelt se tiden an lite och läsa på lite mer. Till dess får jag finna mig i att jag är miljonär med delvis låsta tillgångar. Att mitt hem skulle vara värt i runda slängar 2,2 miljoner spänn är rätt… hisnande… Banken kunde inte på stående fot ge mig ett erbjudande som jag blev nöjd med. Eventuellt får det bli så att jag ser mig om efter nya alternativ. Jag är fruktansvärt snål rädd om pengar och jag vill inte släppa till en spänn av alla de kronor jag har vänt på för att kunna armbåga mig fram och överleva under De sju svåra åren.

Rödhårig bokfigur

Den här figurer såg jag på Coop i Förorten igår kväll. Det var INTE nåt kärt återseende utan fick mig att tänka på en ren och skär skräckfigur i mitt förflutna.

Genom åren – inte bara de sju svåra – har jag träffat människor som jag både har gillat och inte har gillat. Eftersom jag ska träffa några jag gillar i kväll och sänka en och annan öl var det buss som gällde i morse och inte bil. Jag hatar att åka buss av olika skäl (framför allt ägarskäl) och var osäker på om jag skulle hinna med ett byte vid centralen. Det gjorde jag – tack vare att jag kände igen en person som skulle till samma arbetsplats som jag. Det blev ett trevligt samtal under cirka tio minuter och jag glömde helt bort åksjukan. Men på bussen in till stan skuttade T på och vi har inte setts på flera år! Till skillnad från vissa andra före detta kollegor från Arbetsplatsen som Gud glömde ignorerade hon mig inte utan slog sig ner bredvid. Det var så roligt att ses, men tyvärr hann vi bara med kortversionen av de senaste sju åren innan T skulle hoppa av.

Det av dygnets alla återseenden som jag i skrivande stund (jag har skrivit på det här inlägget under onsdagskvällen och vid raster på torsdagen) har att se fram känns väldigt roligt. Via NK** frågade jag 14 personer (inklusive NK) från min förra arbetsplats om de hade lust att träffas efter jobbet för socialt umgänge. Vi blir tio personer som ska ses i kväll på en av Uppsalas lokaler där mat och dryck kan förtäras såväl inomhus som utomhus. Nu vet jag att somliga av dessa goa vänner inte gillar att synas på bild i sociala medier, men jag ska försöka att ta ett och annat foto på dem som vill och lite annat för Instagram och för ett kommande inlägg här!

Ha en riktigt bra torsdagskväll – det tänker jag ha! Skriv gärna en liten hälsning i en kommentar så jag har nåt kul att läsa när jag kommer hem!


*ballen = balkongen

**NK = Närmaste Kollegan på min förra arbetsplats

 


Livet är kort. Glöm inte bort att återse dem du gillar – de andra kan du ju glömma.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torsdagen den 30 juni 2016: Återseendets dygn

  1. KaxiMaxi skriver:

    Ha riktigt roligt i kväll och njut av alla goda människor!

    KRAM

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

