Blomsterlandet och stans nyaste Ö&B: Ett shoppingäventyr


Ett inlägg om när vanliga saker blir äventyr – i rätt sällskap.


 

 Jag och Anna

Två glasögonormar på äventyr i sina SVINDYRA brillor.

En gång såg jag en intervju med Eva Dahlgren på TV. Hon var ganska nygift med Efva Attling – eller i vart fall nyförälskad. Jag minns inte vem som intervjuade henne, men samtalet handlade om kärleken. Eva Dahlgren beskrev sin kärlek till Efva Attling på ett sätt som jag har sparat i mitt hjärta. Hon sa ungefär:

Att älska nån som jag gör… då blir till och med en resa till Västerås ett äventyr!

 

Lila hänglobelia

En lila hänglobelia till min balle.

Ungefär så känner jag för Fästmön. Det blir faktiskt till och med riktigt spännande att shoppa med henne! Igår ville Anna besöka Blomsterlandet i Gränby köpstad. Nån skulle få en blomma och så ville både Anna och jag ha nånting till våra ballar*. Nu kan ju Anna till skillnad från mig sitta på sin eftersom ingen under den varken grillar eller röker. Men jag ville i alla fall ha en liten färgklick mot de vita väggarna på min balle**. Det blev den sedvanliga lila lobelian för min del. Tomatplantorna var annars jättefina och skulle nog funka på båda ballarna. Dessvärre kräver de inte bara mycket sol utan också mycket vatten och det är inte alltid en är hemma sommartid ju. Därför nöjde vi oss med att provsmaka beundra affärens plantor.

Tomatplantor

Tomater skulle en ha…

 

Virkad filt

Definitivt en virkad filt att svepa om sig på typ en blåsig balle.

Vi blev lite oense i början av affären. Anna noterade nånting virkat. Hon sa:

Aha, en gardin! Va konstigt med en virkad gardin i en blomsterhandel.

Jag svarade:

Det är ingen gardin, det är en filt. 

Jag hade naturligtvis rätt.

Utöver detta var vi rörande överens om att det finns annan frukt än apelsiner. Ananas, till exempel. Men de ananasfrukter Blomsterlandet säljer är vita och inte ätliga, för de är av porslin. Vad en ska ha dem till känns… oklart… fast de var lite lustiga att se på. Och jag kom på mig med att undra hur svårt, på en skala ett till tio, det är att säga…

Ta en ananas, annars!

efter tre glas vin…

Ananas vita

Ta en ananas, annars! JAG KLARADE ATT SÄGA DET! (Fast jag har inte druckit nåt vin alls, jag har arbetat.)


Nästa äventyr utspelade sig på Ö&B:s nyaste butik i Uppsala
också den i Gränby köpstad. Där var mycket fräscht och väldigt lite folk – skönt! Dessutom blev jag väldigt glad när jag noterade Bollhuvet bollhavet pocketbokhavet. Jag hade gärna gjort en djupdykning i det, men… nu måste jag behärska mig en aning på bokfronten.

Pocketböcker

”Havet är djupt…” *sjunger*

 

Grön plastsak

Vad kan denna gröna sak vara? Den är i plast, så mycket kan jag avslöja!

Vi såg en massa fina och roliga prylar. Bland annat provade vi ett ballemöblemang*** med mjuka dynor som skulle passa perfekt på min balle – om jag hade kunnat sitta där. Att pröjsa ett par sköna tusenlappar för att få bekväma ballemöbler**** som en sen inte kan sitta i eftersom folk grillar och röker… Ja, det känns ju bara slösigt.

En del saker var nästan för otroliga för att vara sanna. Anna hittade till exempel ett urgulligt gym – för katter. Och så blev hon helt kär i en spegelblank microvågsugn. Det är förresten den jag har fotat oss i på den översta bilden.  Men den här gröna saken… kan du gissa vad det är???

 

 

Modell av Uppsala som lekplats

Upplandsmuseet och bakom det både domkyrkan och slottet – i Gränbystaden.

Innan vi sprang hasade in på Taco Bar för att äta QUESADILLAS och inte enchilldas passerade vi en av Uppsalas nyaste lekplatser. Den är uppbyggd med modeller av några av stans kända byggnader som domkyrkan, slottet och… Upplandsmuseet, som ju är en gammal kvarn. Häftigt! Jag försökte fota utan att få med en massa störande barn i bilden – vill ju inte bli anklagad för att fota nån utan medgivande eller för nåt ännu värre brott. Därför är bilden lite beskuren.

 


*våra ballar = våra balkonger

**min balle = min balkong
***ballemöblemang = ett set balkongmöbler
****ballemöbler = balkongmöbler

 


Livet är kort. Jag är mitt i ett äventyr.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Familj, Personligt, Trams, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Blomsterlandet och stans nyaste Ö&B: Ett shoppingäventyr

  1. imsevimse skriver:

    Vad är det där gröna för nåt då?

    Gilla

  2. rexxmaster skriver:

    Vadå ”till och med en resa till Västerås”?!

    Jag känner mig kränkt! (det är ju populärt numera om man ska döma av aftonblaskornas artiklar)

    🙂 🙂 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag citerar Eva Dahlgren, du får vara kränkt på henne.
      Det hon menade var nog att det spelar ingen roll vad en gör eller vart en åker när en är kär i sitt sällskap. Hade hon sagt Metropolen Byhålan (Motala) hade jag tyckt att det var lika kul. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

