Eld och djupa vatten


Ett inlägg om en bok.


 

Eld och djupa vattenTvå systrar är Camilla Grebe och Åsa TräffDessutom skriver de böcker tillsammans. Huvudpersonerna är psykologerna och bästa vännerna Siri och Aina. Igår kväll läste jag ut den fjärde delen i serien, Eld och djupa vatten.

Vänskapen mellan Siri och Aina har fått sig en rejäl törn. Livet har trängt sig på – med allt vad det innebär. Siri lämnar därför deras mottagning och bistår polisen när två barn försvinner. Barnen är syskon. Kanske har en pedofil varit framme eller finns det nån i familjen med tvivelaktiga avsikter? Fallet berör Siri mer än hon vill. Samtidigt försöker hon både lappa ihop sitt familjeliv och vänskapen med Aina. Den vänskap de hade innan… Parallellt med fallet får läsaren följa en liten pojkes förskräckliga uppväxt från en Luciamorgon som slutar i katastrof till de tuffa tonåren. Ett barnaliv fyllt av svek från vuxenvärlden.

Massolit förlag är ett förlag som inte skickar recensionsböcker i pappersform till bloggare. I stället blev jag erbjuden boken i e-form – som korrektur (!). Jag är styvnackad och läser enbart böcker på det gamla hederliga sättet. Den här boken nätshoppade jag eftersom jag har fyndat de övriga tre på second hand tidigare. Jag gillar nämligen den här serien. Böckerna är snarare psykologiska thrillrar än deckare. Det är intressant att följa hur psykologer arbetar. En av författarna har nämligen en sån karriär också, vilket ju ökar trovärdigheten i böckerna.

Men jag blir lite besviken först på det numera rätt uttjatade greppet med parallella historier. Som tur är lyckas systrarna göra nåt riktigt bra av det trots allt. Läsaren förstår att den gamla berättelsen på nåt sätt hänger ihop med de försvunna barnen, men vet inte hur. Detta avslöjas inte förrän, som sig bör, i slutet.

Jag ångrar inte att jag köpte en enda av Grebe-Träffs böcker. Läsningen var en ren njutning. Böckerna är snabblästa bladvändare och nästintill omöjliga att lägga ifrån sig.

Toffelomdömet blir det högsta – trots förlagets märkliga inställning till bloggare som skriver alldeles gratis om böcker och därmed också medverkar i marknadsföringen av såväl författare som nya böcker…

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort. TIDEN är kort – för alla bra böcker jag vill läsa!

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

