Tisdagen den 14 juni 2016: Ett demonterat torn och utan inlägg i sommarvärmen


 



Kära dagbok…

 

Postitblock som Jengaspel

Jag har demonterat ett smärre torn idag, En kollegas hög med post it-block, lik ett Jengaspel, får illustrera detta.

Vissa dar tycker jag faktiskt att jag gör skäl för min lön. Men andra dar kan jag inte påstå att jag jobbar ihjäl mig. Antagligen är det bra med lite varvade dar, för annars skulle en nog bli rätt slut. Allra helst den som inte har nån ledighet att se fram emot förrän till jul. Och det är över ett halvår dit… Då är jag glad att jag trivs på mitt jobb och får saker ur händerna, om än inte lika kvickt varje dag. Idag har jag inte jobbat stenhårt, men jag har ändå demonterat ett smärre torn genom att stoppa in saker på rätt ställen.

Det är ett smart drag att hålla ordning på saker och ting redan från början. Jag har verkligen skärpt till mig vad gäller detta. Några röda mappar med det mest akuta på gång, ett par andra mappar i hyllan, en enda pärm med pärmregister för lite arkivsaker, exempel och diverse information samt ordning i mappsystemen på datorn… Så har jag det på jobbet numera! Vi får se hur länge det funkar, men jag ska göra mitt bästa.

Fönster med sol utanför

Mestadels stod jag inomhus och tittade ut på solen.

Dagen har varit sommarvarm. Mitt kontor, däremot, är som ett kylskåp. Fast hellre det än en bastu som många andra har. Fönstren går nämligen inte att öppna och det är ju faktiskt lättare att klä på sig på jobbet än att klä av sig… Jag har inte bara demonterat ett torn utan även fixat de sista trasiga länkarna på intranätet. Tills det kommer mejl om nya, förstås. Det är ett evigt Sisyfos-arbete. Länkar har nämligen en tendens att gå sönder när många kockar är inblandade som tänder och släcker sidor i systemet. Jag har vidare tagit en tjur vid hornen, för jag vill tro att rak kommunikation är bättre än att gå omkring och irritera sig. Och så har jag lärt mig ytterligare en sak i verktyget för externwebben.

Dagens bästa har emellertid inte varit varken det demonterade tornet eller den horntagna tjuren utan att jag har kunnat gå utan inlägg i skorna. Det är ungefär tre och ett halvt år sen sist. Inläggen klämmer på fötterna och gör skorna trånga och varma. Vilken befrielse! Men jag var rädd i morse när jag stoppade ner de snigga orange originalsulorna i dojorna och tänkte ett slag ta med inläggen i jobbväskan. Wild and crazy som jag är gjorde jag det inte. Den här stötvågsbehandlingen plus att min häl är tejpad är nämligen nåt jag tror på. Det är det som har hjälpt mest och bäst hittills. Hurra!

 Skor med orange insida

Mina älskade skor med sin snigga orange originalsula.


Efter jobbet var jag och handlade 
såsom vanemänniskan Tofflan alltid gör på tisdagar. Det är en bra dag att handla på för dels kommer TV-tidningen som jag vill köpa, dels är det inte så många andra ute och handlar. Jag har också betalat ett par räkningar och jag är väldigt tacksam att jag numera har lön, för det var väldans så många utgifter det är den här månaden. Ovanpå det har jag beställt 90 par linser också. Det kan ju vara bra att se när en kör bil.

Min dag började med en riktigt spännande bok, svart kaffe och fil med jordgubbar och linfrön till frukost. Den fortsatte med samma bok och pasta med pestosås till lunch. Och alldeles strax hoppas jag kunna få sitta på ballen* och läsa och äta mina kvällsmackor utan att nån grillar, röker eller bankar. Drömhuset i skogen hägrar mer sommartid av förklarliga skäl…

Detta bildspel kräver JavaScript.


*ballen = balkongen

 


Livet är kort. Torn ska inte byggas i onödan, tjurar ska horntagas och sporrar ska tas av daga med stötande vågor och tejp, uppenbarligen.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tisdagen den 14 juni 2016: Ett demonterat torn och utan inlägg i sommarvärmen

  1. Vad skönt att foten sköter sig !!

    Sen att jag läser lite väl fort ibland och tyckte det stod att du beställt 90 pilsner att ha när du kör bil … nåja jag läste om och rätt 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      På måndag eftermiddag ska den få stötvågor igen. Nu är jag mest rädd för att ta bort tejpen – den ska bort senast fredag… Men jag tror att jag låter den sitta till lördag kväll, för på lördag dagtid ska jag ut och köra bil och det brukar göra ont i gasfoten då.

      Ha ha ha 😛 Nä du, pilsner och bilkörning går ju inte ihop! Och några andra linser än KONTAKTlinser stoppar jag inte i ögonen heller. 😆

      Gilla

  2. imsevimse skriver:

    Du verkar ju göra en massa saker på ditt jobb. Ordning och reda!
    Hoppas det går bra utan skoinläggen i fortsättningen.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jaa, det är det jag gillar med jobbet som kommunikatör – att det är sån variation. 😛 Alla uppgifter är förstås inte roliga, men en måste ha lite rutinsaker också.

      Än så länge känns det bra i hälen med bara tejpning och inga inlägg. På måndag eftermiddag blir det stötvågor igen! 😮

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

