Torsdagen den 2 juni 2016: Bara det avslutas med champagne…


 



Kära dagbok…

 

Bokhyllor

En glimt från mitt arbetsrum.

Det har varit värmerekord idag helt säkert. Jag har inte verifierat saken via nån som helst media, bara känt. Min lägenhet har hittills varit hyfsad sval och behaglig. Det gäller att ha persiennerna vinklade – på framsidan under dan, på baksidan under kvällen. När jag kommer hem öppnar jag alla fönster jag har utom dem i vardagsrummet. Tyvärr för min del är det utematlagningsväder och nu i kväll luktar det svedd gris i mitt hem. Inte så kul när en inte äter griskött. Annars är jag så tacksam för alla mina böcker som isolerar bra – mot kyla, värme och störande ljud. Arbetsrummet är ett kombinerat bibliotek och där finns fem bokhyllor plus en hörnhylla. Sen finns det minst en bokhylla i alla rum – till och med hallen – men inte i vardagsrummet. Fast där ligger det lite böcker ändå. Funderar starkt på att fixa hyllor där också, för isoleringens skull. Det kanske hjälper mot skrål och svålstank..?

Trädkronor och blå himmel

Gröna träd och blå himmel. Idag var det nog värmerekord.

 

 Kyckling med grönt o potatis

Kyckling med potatis, aioli och grönsaker blev det till lunch idag.

Visst älskar jag böcker och att läsa, men eftersom jag numera åker till ett riktigt roligt, stimulerande, utvecklande och spännande jobb har jag inga problem med att lämna mina böcker varje vardag. Mitt kontor är så svalt att jag går utomhus och värmer mig ibland. Idag på förmiddagen dissade En man som heter Ove och jag vår fikahörna och satt utomhus. Det var ljuvligt. Efter lunchen satt jag på en bänk i solen och pratade böcker med en av våra duktiga receptionister/växeltelefonister. Härlig stund och härligt samtalsämne!

Det blev lite bättre lunch idag än igår, när det bara blev smörgås. Igår blev det smörgås till kvällen också. En kan säga att jag är lite trött på… smörgås. Jag åt kyckling med potatis, savoykål och spännande grönsaker till lunch. Noterade att det fanns tzatziki i salladsbaren och tog en försiktig klick – jag skulle ju på möte. Bara det att ovanpå kycklingen låg det en gul sås – aioli.

Ett och annat av diverse slag har jag fått gjort idag. Bland annat har jag uppdaterat ett antal sidor på externwebben – med viss hjälp av expertisen. Vidare har jag förberett det andra nyhetsbrevet/blogginlägget som jag ska publicera klockan tio i morgon förmiddag.

Det blev till och med en stund över vilket förde med sig att jag passade på att byta fackförbund och a-kassa. Eller jag ansökte om inträde från och med den 1 juli i ST. Det ska bli hjärtligt skönt att slippa Dimsyn Vision, framför allt de sura tanterna på a-kassan. I mina kontakter med ST:s a-kassa har jag fått snabba och raka svar på mina frågor, inget ifrågasättande och inga oförskämdheter. Till skillnad från Dimsyns a-kassa Akassan Vision, dårå, där de som jobbar tycks tro att de är där för att jävlas med såväl medlemmar som handläggare från Arbetsförmedlingen. Att dessutom min bekanting A har haft ett megastort finger med i utformningen av ST:s nya webb gjorde inte saken sämre. Webbplatsen är föredömligt användarvänlig, allra helst blanketten för medlemsansökan. Det bådar gott!

Vision överkryssat

Ingen dimsyn mera!

ST

Gläds åt att bli medlem hos trevliga och användarvänliga ST.

 

Alkoholfri champagne

Alla möten borde avslutas med champagne. I mitt glas var det emellertid alkoholfritt mousserande.

Framåt seneftermiddagen skulle jag in mot stan och dagens sista möte. Jag tänkte att det nog skulle vara avslutat efter en timme och såg väl fram emot att få flexa en halvtimme eller så idag. Vi pratade kvalitetswebb. Projektledaren och hennes arbetsgrupp har nu levererat och jag ska ta över förvaltningen av webben som huvudredaktör. Jag gläds åt att få ha kvar samarbetet med den kompetenta projektgruppen. Men att mötet skulle sluta lite tidigare var inte fallet! I stället drog det ut på tiden. Fast det gjorde faktiskt ingenting alls – det avslutades ju med champagne… Så borde alla möten avslutas, tycker jag! (Notera dock att det var alkoholfritt i mitt glas eftersom jag körde bil.)

I morgon är det fredag. Min helg inleds med tvätt på kvällen. På lördagen ska jag gå ett snabbt varv med dammsugaren och sen åka ut på ett viktigt ärende. Vissa personer behöver uppmärksammas! Har DU orkat läsa ända hit i värmen får du gärna skriva några rader i en kommentar och berätta om dina helgplaner – städa, festa, mysa, vila eller vad???

 


Livet är kort. Champagne ska var halvtorr och gratis.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torsdagen den 2 juni 2016: Bara det avslutas med champagne…

  1. FEM skriver:

    Inga planer alls i helgen! Skönt! Jag hoppas kunna läsa ut min tjockisbok (670 sidor).

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det låter härligt! Jag ska ett ärende i morgon, städa lite och sen försöka läsa. Har vaga misstankar om att det blir livat i området i helgen på grund av vädret. Får väl ta en filt och dra iväg till ett lugnare ställe med min bok på gång. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

