Matnyttiga (?) funderingar


Ett matigt inlägg.


 

Nä bli inte rädd nu. Det här är ingen matblogg. Jag harvar på i mina vanliga funderingar och med mina vanliga tillkortakommanden. Därför kastar jag mig rakt in i getingboet och skriver om… mat.

Jag gillar att äta gott, men kan inte laga gott. Eller det handlar väl om att jag är mer intresserad av det förra än det senare. Eftersom jag starkt ogillar att diska också förstår du kanske att det här med mat är jobbigt för mig.

Men två lediga dar i veckan innebär att Rullan inte lagar mat åt Tofflan. Tofflan måste laga själv. Om hon inte vill svälta. Finurlig var hon förra helgen när hon lagade mycket lasagne på ett halvt kilo kycklingfärs och frös in. Fast portionerna blev ju inte så stora, så igår när jag skulle micra middag, sagda lasagne, blev jag inte mätt. Se själv, jämför matlådans storlek med min hand:

Matlåda med kycklinglasagne

Nä, nån stor portion middag blev det inte igår.


Visserligen hade jag moffat rejält hos Agneta 
tidigare på dan. Fast macka, fikabröd och smulor är ju inte direkt… mat…

Fikabröd och smulor

Fikabröd och smulor är inte mat.


Till kvällen dukade jag därför fram 
ett antal ostar ur kategorin Goda ostar. Vidare ställde jag fram ett paket sorterade kex (har nån nånsin salufört osorterade kex???) som jag hittade i mitt skåp, en skål med gröna druvor och ett glas Boira’. Snacka om lördagsgodis…

Ost kex druvor och vin

Lördagsgodis i Toffelhemmet.


På morgonen ska en äta frukost. 
När jag är ledig dricker jag svart kaffe och läser ett par timmar i sängen först. Så småningom gjorde jag go-frukost, det vill säga rostat bröd, ost och marmelad samt löskokt ägg, inlagd sill och kaviar. (På Instagram var det nån som tyckte att ägg-kaviar-inlagd sill var en konstig kombo. Vilken tur att det var jag som skulle äta det och att h*n slapp, dårå!) Jag passade på att hyfsa marmeladen i burkarna som var en julklapp från Fästmön förra året.

Plåtburk med tomma marmeladburkar

Plåtburken består nu bara av sex små tomma glasburkar.


Plötsligt blev det kväller 
och magen började knorra igen. Då slog jag på stort och ställde mig vid spisen (det var en vecka sen) och stekte kycklingkorv och kokade snabbmakaroner. Grönsaker? Ketchup – det är ju gjort på tomater!

Kycklingkorv o makaroner

Kycklingkorv och makaroner kompletterat med grönsaken ketchup.


Nu är helgen snart slut och jag har överlevt 
min egen matlagning. Inte heller har jag svultit ihjäl och det är jag tacksam för. Men vad har DU ätit i helgen??? Skriv några rader i en kommentar och berätta!!! Vem vet, jag kanske blir matinspirerad!

 


Livet är kort. Mat är gott – när nån annan lagar den.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Familj, Ironi, Mat, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Matnyttiga (?) funderingar

  1. SoP skriver:

    Jag brynte till kotletter – av äkta hemodlad Linderödsgris,och staplade dem i en järngryta ihop med vad grönsaker jag hade hemma,lök,tomater och en slatt kinakål som blivit över. Det puttrade nån timma,sen redde jag av med en skvätt grädde-kokt potatis till 🙂 Är inte så bra på kotletter,och det här köttet har lite anstrykning av vildsvin,och är magert,så jag provar mig fram. Enbart stekta på vanligt vis blev kotletterna Väldigt torra. Iofs är jag inget kotlettfan alls-

    Gilla

  2. SoP skriver:

    Föressten,du som äter mycket kyckling,Lergryta! Ner med allt och in i ugnen. Minimalt med jobb 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jorå, det händer att jag gör kyckling i lergryta på hel, fryst kyckling. Tyvärr har den blivit så dyr. Dessutom tar det ganska lång tid och på sommaren är lägenheten redan varm, påslagen ugn i minst en timme förutom. Så det får bli till hösten! 😛 Kycklingen blir så saftig och fin och jag slänger i lite grönsaker, lök, vitlök och massor av kryddor. (Nu blev jag ju sugen på detta…)

      Gilla

  3. FEM skriver:

    Finnens kåldolmar!

    Gilla

  4. imsevimse skriver:

    Jag avskyr matlagning. Blir nåt lättlagat oavsett om det är helg eller vardag.

    Liked by 1 person

  5. Tofflan skriver:

    Va bra, då är vi två! 😛 En får nästan inte säga att en avskyr matlagning när en är kvinna, men jag gör verkligen det. Däremot gillar jag att äta gott, som sagt… 😮

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

